vrijdag 11 maart 2011

Bouwperikelen

Vanachter mijn bureau kan ik zien hoe een stel tortels, op een smalle richel boven de zonwering, bezig is een nest te bouwen.
Zij zit nagenoeg klem en wacht op de takken die hij aanvliegt. Tortels lijken slordige bouwers.
Ze hebben er geen verstand van of het interesseert ze niet.
Eigenlijk is er geen ruimte voor een nest, maar ze proberen toch tot een woning te komen.
De meeste takken die hij aanbiedt zijn zo groot dat ze niet op de richel passen.
Ze vallen terug op het terras waar hij ze even later keurt alsof hij ze nog nooit in de snavel heeft gehad. Na goedkeuring vliegt heer Tortel, voor de zoveelste keer, met dezelfde onmogelijke twijg in zijn snavel bijna rechtstandig omhoog. Het kost hem duidelijk moeite maar hij zet stug door.
Deze vogel verdient een bouwlift.
De kans is groot, dat met een beetje wind, de bouwval ter aarde stort en het hele proces opnieuw gestart moet worden.
Ik hoop vlieglessen te zien, maar op deze manier komt zij aan eieren leggen niet toe.
Voor mijn werkprestatie maar beter ook. In observatie gaat veel tijd zitten.

Een ouwetje. Ik heb inmiddels alle tijd voor observatie.



3 opmerkingen:

  1. ja, observeren en determineren, k heb er ook 2 maar ik jaag ze weg, met pijn in t hart want voel me wel vereerd met 2 uitbundig verliefd- blije tortels die bij míj( die gezellige lieve alleenstaande...haha) willen wonen en me aanhoudend roepen en binnen kijken met belangstelling voor wat ik zoal doe. maar elke keer als de voordeur dichtknalt schrikken ze op en alles uit hun beginnend nest valt door de beweging (de wind) op de stoep, ik heb ze dus ontmoedigd door een foto van een kat voor het raampje te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt ook wat afgetorteld op de telefoondraden voor ons huis, op de balken van de veranda en op het dak. De buurkatten lopen al likkebaardend rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk verhaal, Ferrara!

    BeantwoordenVerwijderen