dinsdag 23 augustus 2011

In de knoop

Bij de Hema in het winkelcentrum in een buitenwijk van de stad ga ik op zoek naar witte knopen.
“We hebben alleen kleine overhemdknoopjes op een kaartje”, zegt de verkoopster. Als ik mijn zoektocht heb gestaakt.
Bij Zeeman vraag ik het maar meteen. “Knopen?” zegt de verkoopster. Op een toon van. “Daar heb ik nog nooit van gehoord.”
“Ja, ordinaire witte knopen van een niet te klein formaat wat is daar nou moeilijk aan.”
De Wibra dan ook een soort Winkel van Sinkel waar van alles te koop is.
“Nee”, zegt de mevrouw, “Ik moet er zelf morgen ook voor naar de stad.”
“Zeg me waar u uw knopen haalt en ik zal u volgen.”
“Dan moet u bij de stoffenkelder zijn.”
Daar zou ik niet aan hebben gedacht want ik naai mijn kleding niet zelf.
Eigenwijs als ik ben, eerst nog proberen bij een handwerkzaak. “Het spijt me mevrouw, wij verkopen geen knopen.”

Waar is toch de ouderwetse fourniturenzaak gebleven? Zo’n winkel boordevol elastiek, knopen, ritsen, gespen, garen en band.
Ik beland, ook weer op advies, in een zaak voor naaimachines en zie wanden vol knopen te kust en te keur.
Maar goed dat ik weet wat ik wil anders zou het moeilijk kiezen zijn geweest.
Ik ben blij met mijn gewone witte knopen, hoewel... gewoon, pittig aan de prijs blijkt bij afrekening, maar dat durf ik niet te zeggen. Nou ja, een nieuw gilet is duurder.

5 opmerkingen:

  1. Die winkeltjes zijn stuk voor stuk over de kop gegaan. Misschien zijn er nog knopen te koop op de markt?
    Ik heb nog een ouderwetse knopendoos, dus kom gezellig grabbelen.
    O, je bent al geslaagd. Dom van me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marja, machtig zo'n knopendoos. Ik heb er twee maar vond niet wat ik zocht. Goed advies, de markt. Volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou een gat in de markt kunnen zijn, van oude kleding de knopen afknippen en die verkopen. Ja, ook in Stad staat iemand met knopen op de markt, weet ik toevallig, ook al naai ik zelf niet (hooguit een knoop aan een jas of broek)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In utrecht hebben we er nog één!
    http://www.ria-fournituren.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. op de Zutphense markt kramen vol. en ook veel kopers, hoor. ook breiwol is weer echt " in". overigens heb ik zelf ook van alles in klein wit "rondgoed" je zegt het maar! en de marskraamster komt langs bij de Herberg.

    ((het beste is dat je naar de weekmarkt gaat in een biblebeltdorp, de huisvrouwen daar maken nog zelf hun kleding))

    BeantwoordenVerwijderen