zondag 25 september 2011

Websores

foto ferrara

Boris heeft zijn web gespannen tussen waslijn en schuur.
Bovenin hangt een ingesponnen wesp te wiegen op de wind.
Boris huist in het midden van zijn onderkomen en hangt daar wat lui te wezen.
Ik neem hem in observatie en ben er na verloop van tijd getuige van dat hij de wesp naar het midden van het web sleept.
Daar begint hij, na later zal blijken, een uren durende maaltijd. Als ik na verloop van tijd weer eens ga kijken blijkt de omvang van het wespenpakketje behoorlijk geslonken, zo ook het web.
Boris hangt nog met twee poten aan het restant en klemt zijn voedsel voor die dag nog stevig tussen zijn kaken. Na weer enige tijd, zijn voedsel en web verdwenen en ligt Boris als een bolletje op de waslijn uit te buiken. Als ik met de lijn beweeg komt hij tot leven en lijkt zich op de kermis te wanen.
Hij klemt de lijn stevig vast en wacht tot de achtbaan tot stilstand is gekomen, vervolgens gaat hij aan de wandel op weg naar een kant-en-klaar web wat, zo op het oog, onbeheerd is achter gelaten.
Maar dat blijkt schijn want als hij het web heeft bereikt en even aanraakt zit er binnen de kortste keren een kleiner exemplaar dan hijzelf middenin de behuizing.
Vanmorgen zie ik vanuit de keuken dat er tussen raam en vuilnisbak een nieuw web is gespannen, wie zit er op de uitkijk, inderdaad Boris. Een onmogelijke plek want ik zie mij geen kans, zonder het web te beschadigen, mijn vuilnis te dumpen. Ik hoop maar dat er snel een nieuw voedselpakketje hangt dat Boris dan met web en al kan oppeuzelen om daarna elders in de tuin aan de wederopbouw te beginnen. Voor mijn part aan de waslijn.

4 opmerkingen:

  1. Geweldig hè? Onze Boris hing voor het keukenraam en we hebben alles perfect kunnen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joh, zelfs erover lezen vind ik al akelig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n mooie foto zoek ik nog! Jip's column gaat o.a. ook over spinnen en webben. Heb je hem zelf gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen