maandag 24 oktober 2011

Een grote ring

Op verzoek van echtgenoot en mijn schoonzussen heb ik de sieraden van schoonmoeder laten taxeren.
Wij hebben er geen hoge verwachtingen van, haar sieraadkeus was absoluut de onze niet.
Zaterdag zijn we voor het eerst, sinds het overlijden van schoonmoeder, weer bij elkaar en ik heb alle sieraden op tafel uitgestald. Het taxatierapport laat een niet gering bedrag zien.
Niet mooi, wil niet zeggen, niets waard.
Echtgenoot, in de rol van executeur, geeft ons de opdracht allemaal iets uit te zoeken voor 1/3e van het bedrag.
Zuchtend brengen we de opdracht tot een goed einde. Ik hou er onder andere een hanger met bijpassende ring aan over. Een stel wat schoonmoeder dagelijks droeg en waarvan de ring de laatste weken veel te groot werd. Mijn maat is het evenmin en mijn smaak al helemaal niet.
Ik vraag nog aan haar dochters willen jullie het echt niet hebben, misschien iets voor een kleindochter? Zelfs de term, emotionele waarde, levert niets op.
De sieraden liggen nu in mijn sieraadkistje en voorlopig bewaar ik ze daar. Mocht er een kleindochter van gedachten veranderen dan mag ze de spullen hebben.
De ring zal te groot zijn, maar daar kan de juwelier wel iets aan doen.

5 opmerkingen:

  1. Grappig, zo'n toepasselijke schrijfveer! Ik zou 'm trouwens lekker verkopen en er iets naar eigen smaak voor kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik dacht eigenlijk hetzelfde als Hella.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat plan had ik, maar toen ik vanmiddag dit stukje schreef kwamen de kleindochters weer boven drijven. Ik geef ze dit jaar uit en daarna gaan de sieraden in de verkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de energie van de overledene hangt er nog aan...maar die kun je er wel afhalen door een 3 daags ritueel.
    ook het DNA van de overledene zit nog in de ring ( als de ring bewerkt is met hoekjes en gaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reflexxus, het zijn inderdaad opengewerkte sieraden die zo vol vuil zaten dat ik de boel eerst heb gepoetst voor ik ze ter taxatie aanbood.

    BeantwoordenVerwijderen