vrijdag 14 oktober 2011

Ga rustig zitten

De aanstaande vader ijsbeert heen en weer.
Zijn vrouw heeft flinke weeën en staat dapper haar mannetje.
Dat kun je van hem niet zeggen, hij weet zich met de situatie geen raad.
Rondjes lopend in de verloskamer werkt hij de verloskundige enigszins op de zenuwen.
Ze probeert de man aan het hoofdeind van het bed te krijgen, waar vrouwlief de zweetdruppels op het voorhoofd heeft staan. Hij zwabbert ongericht met de natte washand die hij in zijn handen krijgt gedrukt en na wat lauwe halen probeert hij voorzichtig de deur van de verloskamer te bereiken.
Ik onderschep hem en zeg dat zijn vrouw hem toch echt nodig heeft, hij kan haar niet alleen laten onder deze omstandigheden. Ik zeg: “Ga rustig bij uw vrouw zitten, u hoeft niet mee te kijken als u dat niet durft, maar weggaan, nee, dat kunt u haar niet aandoen.”
Met een bleek gezicht en een grote zucht neemt de kraamvader weer plaats naast zijn vrouw, die van hem niet echt steun kan verwachten. Bij de volgende perswee wordt het hem te machtig en is er van rustig zitten geen sprake meer. Langzaam glijdt hij van de stoel op de grond waar hij stil blijft liggen.
Ik druk op de noodknop voor assistentie want de baby besluit op dat moment het levenslicht te aanschouwen.
Terwijl de vader bij zijn positieven wordt gebracht krijst zijn zoon de hele verloskamer bij elkaar.

5 opmerkingen:

  1. Ja, tijdens mijn werk op de kraamafdeling. 1969-1970 ongeveer. Ik heb een lange en veelzijdige loopbaan in de zorg gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha ... ik ken dit. Ooit op een dag druk druk druk op de verloskamer. Negen vrouwen wilden van hun kind af. Zoveel plek hadden we niet. Alles lag vol tot op een brancard in de gang toe en toen ook een aanstaande vader die onderuit ging! In jouw verhaal heel vermakelijk dat je hem bij de les wil houden. Ik weet niet meer wat wij met hem gedaan hebben. Vermoedelijk aan de kant geschoven. We hadden onze handen vol aan al die bevallende vrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een verhaal zeg.Arme vader en moeder hahaha alles is toch wel goed gekomen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien beleefde hij zijn eigen geboorte weer.

    BeantwoordenVerwijderen