vrijdag 2 december 2011

Nummer 699 Shadows

Schrijven en de Top 2000.
Ik meldde me meteen, geweldig idee.
Inmiddels is mijn hele leven alweer zo’n beetje aan me voorbij getrokken. Net als ieder jaar tijdens het luisteren naar de Top 2000. Nu heb ik enkel de lijst nog maar bestudeerd en weet niet welk nummer ik zal kiezen. Ik ben van het Beatles en Stonestijdperk met een voorkeur voor de Beatles. Maar ik danste op feestjes maar wat graag op Percy Sledge, nou ja wat heet dansen.

Apache

Toch start ik met Apache van de Shadows, zo’n beetje mijn eerste kennismaking met rock and roll.
Ik ben 11 jaar en langzaam de gebreide kniekousen met patroon en zwarte lakschoentjes ontgroeid.
De plakboeken vol met foto’s van Romy Schneider bewaar ik nog jaren.
Ik krijg mijn eerste petticoat en korte sokjes. Bij mijn vriendin Anneke leer ik wat de muziek van die tijd is. Zij heeft een oudere broer van het type nozem, hij rijdt op een brommer, draagt een vetkuif en bezit een pick-up met een wisselautomaat. Er passen een aantal 45 toeren plaatjes in die automatisch gedraaid worden. Nu ik het intik herinner ik me dat ik daarover in opperste verbazing was.
Op die pick-up hoorde ik voor het eerst Apache van de Shadows. Ik hoorde er ook veel Elvis Presley en Cliff Richard en niet te vergeten, snoeihard Peter Koelewijn met “Kom van dat dak af.”
Vooral als ik Elvis hoor, maak niet uit welk nummer, denk ik aan de broer van mijn vriendin. Hij leek wel een beetje op Elvis.

2 opmerkingen: