woensdag 7 december 2011

Nummer 215 Janis Joplin

Me and Bobby McGee

1971 “Freedom ‘s just another word for nothing left to lose.”
Mijn eerste vliegreis, vakantie naar Torremolinos, wie ging er niet naar toe indertijd.
Ik heb de foto’s nog eens bekeken. Prachtig weer, nog strak in mijn vel, veel strandfoto’s, een ezelsafari naar Mijas en veel kroegfoto’s. We roken en ik drink Martini on the Rocks.
En toch als je goed kijkt, met de wetenschap van nu, zie je de breuklijntjes in de relatie.
Jonge mensen officieel verloofd, al stevig gesetteld, dat geldt ook voor het stel waar we die vakantie veel mee optrekken. Ongelooflijk vind ik dat nu. De twee blonde dames die we alleen op het strand treffen, bezoeken andere kroegen en vieren een geheel ander soort vakantie. Dat horen we van ze als we uitgestrekt op de strandstoelen liggen en waar zij vooral bijtanken van nachten doorhalen.
Dat jaar lijdt mijn relatie schipbreuk, ’t is even slikken, maar de ring gaat af, ik raap mezelf bij elkaar en de regel uit Janis Joplins song: ”Freedom ‘s just another word for nothing left to lose”, zet me op het goede been.
Van mijn spaarcenten koop ik een tweedehands Austin Seven. “Een karretje dat loopt als een tiet”, zegt mijn broer die me bij deze belangrijke aankoop steunt.
Uiteindelijk verhuis ik naar de studentenstad Groningen, beleef daar Gouden Tijden en maak er vrienden voor het leven.

4 opmerkingen:

  1. Oh, dat is ook echt een uit mijn top10 aller tijden! Later veel gelezen over haar leven, hoe ze opgroeide in het strengchristelijke Texas, in die afschuwelijke industriestad Port Arthur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk om via deze hits met jou door het verleden te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zozo jij bent dus wel bekend in Groningen.
    leuk zulke herinneringen van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O al weer een topper van mij! Ik hoef zelf niets te schrijven! Ben benieuw of die ene die ik nog in mijn hoofd heb ook eerdaags hier of daar gememoreerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen