dinsdag 6 december 2011

Nummer 862 Beatles

She's leaving home

Ik ben 18 jaar heb dik verkering en mijn eerste baantje na het behalen van mijn ULO-diploma is een complete mislukking. Totaal ongeschikt voor het kantoorleven dat blijkt al snel. Ik word er ongelukkig van. Op een dag zie ik een advertentie in de krant waarin leerling-verpleegkundigen voor de opleiding worden gevraagd en ik weet het vanaf dat moment zeker, daar ligt mijn toekomst, althans tot ik ga trouwen, daar ben ik op dat moment nog geheel van overtuigd. In die tijd de gewoonste zaak van de wereld. She’s leaving home wordt waarheid.
Mijn moeder, altijd al een vooruitziende blik, blijkt al tijden handdoeken en washandjes voor mij te hebben gespaard op de zegeltjes van de margarine.
Ik word aangenomen en zo begin ik de opleiding tot verpleegkunde A.
Verplicht in het zusterhuis wonen en onderworpen aan strenge regels.
Voor 23.00 uur binnen en laat verlof tot 24.00 uur schriftelijk aanvragen. Als je het waagt dat drie keer in de maand te doen kun je het de derde keer wel vergeten.
Als ik mijn vriendje wil ontvangen moet er schriftelijk toestemming van thuis komen. Alsof dat ene briefje een garantie is dat we in kuisheid leven zullen volhouden. Het zusterhuis en die kamer alleen biedt eindelijk meer vrijheid dan thuis.

4 opmerkingen:

  1. Ja, wat een prachtig nummer is dat. En dit ... houdt net op als het spannend begint te worden ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was dit in Groningen. Discotheek in de Peperstraat, was dat 't Pakhuis? Wij gingen later vaak naar de Jolly Joker in de Poelestraat, of daartegenover Time Out. 's Morgens vroeg frikandellen scoren in de Peperstraat, de enige automatiek die op dat uur nog open was, o ja, ook nog Amsterdams Broodjeshuis op het Zuiderdiep. Daar hadden ze zelfs karbonades in de muur!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verschil met de regels van nu, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Papagoose, ik verkaste in 1973 naar Groningen bovenstaand verhaal speelt zich in Overijssel af. Ik ben de naam van de discotheek vergeten, was tegenover Het Pakhuis en Pizzeria Contini, waar ze overigens heerlijke pizza's verkochten.

    BeantwoordenVerwijderen