dinsdag 31 januari 2012

Zwerver

‘Je had het gisteravond goed georganiseerd, Mineke. De schriftlezing, de psalmen en de andere liederen die we hebben gezongen, het was allemaal mooi bij elkaar gezocht.’

‘Ik heb er ook veel werk aan gehad en het van tevoren met Joke doorgenomen.
Zij moest het wel goed vinden natuurlijk, als dominee en gast, op een avond van de vereniging.’

‘Complimenten hoor het is prima gelukt, echt een avond die ons heeft verrijkt.
Een leuke vrouw, Joke, daar hebben we in de gemeente een goede dominee aan.
Ik vond haar ook zo geweldig in de preek, de zondag na het CDA-congres.
Want zeg nou zelf, zo gemakkelijk is het allemaal niet tegenwoordig. Je weet toch niet meer wat je ervan moet denken. In Den Haag zijn ze de weg behoorlijk kwijt. Neem nou zo’n Henk Bleker, beetje in zwembroek pronken met je nieuwe liefde, dat past toch niet bij het CDA.
Het lijkt wel of alles mag tegenwoordig. Jan Kees de Jager heeft een vriend, niet dat ik tegen homo’s heb, maar in een publieke functie lijkt me dat toch niet makkelijk.  En Jack de Vries reed ook al een scheve schaats. De normen en waarden lijken aardig zoek. Je vraagt je af wie de partij moet gaan leiden. Liefst wil je toch iemand van onbesproken gedrag.
Die Emiel Roemer bijvoorbeeld die doet het goed. Keurige man, niets op aan te merken.’

‘ Maar Greet, die is van de SP, daar zou ik nooit op stemmen. Ik denk wel eens dat je beter voor de SGP kunt kiezen dan voor het CDA.’

‘Ja, toen Joke haar preek eindigde met de woorden: “Stem op Jezus”, bij de eerstvolgende verkiezingen toen wist ik het weer.
Ze is heel anders dan die nieuwe predikant. Dat ze die beroepen en bevestigd hebben begrijp ik niet. Hij stond laatst op de stoep om Karel te spreken en ik dacht, wat staat daar voor een zwerver.
Een dominee in spijkerbroek en op sportschoenen, dat kan toch niet. Ik vond het geen gezicht. Hij schijnt in zijn vrije tijd te drummen en soms draagt hij een stropdas met de afbeelding van een drumstel. Wie weet duikt zo’n ding nog eens op in een kerkdienst. Nou ja, daar zal de kerkenraad vast niet mee akkoord gaan.
‘Nog even over gisteravond, Mineke, ik vond het echt beter dan die avond waar Paula de leiding had, zij is daar toch minder goed in. Die kan beter een fancy-fair organiseren.’

‘Ja, dat ben ik met je eens. Wanneer ben jij eigenlijk aan de beurt?’

Meegeluisterd in een treincoupé.

9 opmerkingen:

  1. Vast een leuke vent, met een drumstel op zijn stropdas. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jiskefet...Koefnoen....heerlijk, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel graag gelezen! Klein pieptipje: regel 1 onderaan en de laatste 3 zinnen weg?

    (hee wat leuk! Er komt te staan "please prove you're not a robot"!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank, Heldinne. Dit is net wat je bedoelde zeker in je column, die laatste zinnen. Ik blijf het lastig vinden. "laatste zinsyndroom"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zulke gesprekken hoor ik nou nooit. Kan bijna niet geloven dat het uit het leven gegrepen is ... (want idd Jiskefet)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Schrips, ik luisterde de dames af in 2010 vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. Heb alleen de politici geactualiseerd. Toen ging het over de glossy van Gerda Verburg, Agnes Kant die stopte en Tineke Huizinga die minister was.
    De laatste zin is verzonnen.

    Nooit zonder notitieboekje reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk Ferrara! Heb je een kleine cassetterecorder bij je?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heb je dit echt meegeluisterd? hahaha
    ik hoop dat ze dit dan lezen hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Sagita en Novelle.
    Eerste klas 's avonds na acht uur. Rustig dus.
    Reizend met echtgenoot en de twee dames op gehoorafstand. Ik heb bijna alles opgeschreven van wat er werd gebabbeld. Maar het was 2010 en dus heb ik de politici en de(ware)verhalen van nu gebruikt. Over de zwerver heb ik de ergste roddels weggelaten.

    BeantwoordenVerwijderen