dinsdag 13 maart 2012

Hij griste het weg

Op de boekenmarkt vind ik een boek over H.P. Berlage, een architect die ik zeer bewonder.
Ik blader het boek aandachtig door en zie het als een mooie aanvulling op mijn verzameling.
Naast me staat een jonge man die met zijn wijsvinger alle titels over architectuur natrekt.
Als ik Berlage even terzijde leg, om een ander boek in te kijken, grist hij het exemplaar onder mijn neus vandaan en voor ik er erg in heb, rekent hij af met de handelaar. Verbouwereerd kijk ik hem na terwijl hij wegbeent. De handelaar staat alweer andere boeken te schikken. Zinloos om te zeggen dat ik van plan was die aankoop te doen. Als ik later de graaier, geheel verdiept in het boek op een terras zie zitten, troost ik me met de gedachte dat hij misschien een aanstormend architect is.
Wie weet levert hij, geïnspireerd door de grote bouwmeester, in de toekomst nog mooie bouwwerken af en heb ik daar ongewild aan meegewerkt.

foto Ferrara
vakbondsmuseum Amsterdam

4 opmerkingen:

  1. schrale troost die mooie gedachte. op markten kun je alles verwachten!( meestal zijn de graaiers zelf handelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, daar was ik heel kwaad om geworden. Maar fijn dat wij daar zo'n mooie foto aan overhouden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh dat was even schrikken fijn dat je het zo kan relativeren.

    BeantwoordenVerwijderen