vrijdag 25 mei 2012

De Spijspot

De schrijfveer van vandaag is een lastige, maar de uitdaging wil ook wat.
Mijn eerste reactie was het tafelgebed uit mijn kindertijd: “Heere zegen deze spijzen, amen.”
Ergens op weg in mijn leven ben ik bidden voor en na het eten kwijtgeraakt.
In de opleiding voor verpleegkundige ging dat zelfs collectief met Bijbellezing van de directrice.
Gek dat die herinnering nu opduikt, blijkbaar totaal ondergeschoffeld in mijn brein.

Mijn tweede reactie was: “Zolang de lepel in de brijpot staat.” Maar dat is toch iets anders dan een spijspot, vermoed ik.

Je kunt ook te lang bij moeder’s pappot blijven, in Italië vooral bij jonge mannen erg in trek.
Een pappot is waarschijnlijk hetzelfde als een brijpot.

Als vrijwilliger bij de archeologische dienst hielp ik met opgraven van beerputten. We schoven en puzzelden met scherven om die vervolgens weer tot een geheel te kunnen lijmen.
Heel wat potten zijn er, al of niet compleet, door mijn handen gegaan. Maar waren dat spijspotten?
Veel van het aardewerk bleek inderdaad kookgerei te zijn, maar pispotten of onderdelen daarvan vonden we ook bij de vleet.

Op Google komt er een diversiteit aan spijspotten voorbij en ja ze hebben allemaal met eten of drinken te maken. Er zijn zelfs beschrijvingen van spijspotten die gebruikt werden om de Goden tevreden te stellen en ook vind je plaatjes van heksen die in de potten staan te roeren.
Verder speurend kom ik bij de I Tjing, orakelkaarten en hexagrammen, een wereld die mij totaal niet aanspreekt. De spijspot is hexagram 50 en zegt het volgende: “Het succes dat dit hexagram belooft, ligt op een hoger niveau. Het heeft te maken met je geestelijke waarden. Dit hexagram zegt ook dat de vooruitgang die je nu boekt, gewoon de beloning is van het feit dat je integer en ernstig te werk bent gegaan.”
Nu maar hopen dat Hella deze schrijfveer positief wil zegenen.

10 opmerkingen:

  1. de Spijspot is nr 50 van de I Tjing
    met daarbij het volgende Beeld:
    Hout en wind onder het vuur. vijf broden en twee vissen. voedsel in overvloed voor duizenden.

    Bijzonder, want juist voor deze dagen, want het Orakel ( wil je dat horen?) gaat over de Heilige Geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o, je hebt zelf de I Tjing al gevonden, sorry, ik kwam hier reageren nav wat ik las op de leeslijst. er stond geen "meer" achter daar, vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bless you and your loved ones!
    (geen idee meer waar deze sv vandaan kwam)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hella dat is helemaal mooi, want ik kwam jou Heldenreis tegen in mijn speurtocht op Google naar afbeeldingen van spijspotten.

    Hoe heet dat ook weer "Synchroniteit?"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk eens wat een zegeningen en dat allemaal dankzij de spijspot.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De spijspot, ik moest ook meteen denken aan het orakel. De taal van de I Tjing is zo prachtig, dat neem ik op als poezie, die daarbinnen zijn werk doet zonder dat je verstand het kan vatten. De spijspot bevat ook iets, namelijk spiritualiteit. Het is dus veel meer dan een woord voor een ding dat je kunt lijmen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk zo'n stukje! Iedereen buigt zich over de spijspot!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. aardig dit eens te lezen.Momenteel ben ik lui en loom van de warmte mijn gedachten zijn niet in woorden te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen