zondag 20 mei 2012

Onafhankelijkheid

“Je leert hoe dan ook een vak”, zei mijn moeder toen ik het Ulodiploma op zak had en absoluut niet wist wat ik verder wilde. Studeren was in die tijd niet aan de orde en het is ook maar de vraag of ik dat had gekund met de eisen van toen.
Onafhankelijkheid stond hoog in moeder’s vaandel en dat was er niet zomaar ingekomen. Uit een generatie dat de oudste uit het gezin van vijf niet hoefde door te leren, maar thuis ging helpen, was ze door schade en schande wijs geworden. Oh zeker ze had wel haar papieren voor coupeuse gehaald, maar wat was ze graag naar de ULO gegaan, zoals haar broers en later haar jongste zus naar de HBS. Ze kreeg een baantje bij de plaatselijke boekhandel en las alles wat los en vast zat en is dat altijd blijven doen. Ze loste de moeilijkste cryptogrammen op en had gevoel voor taal. Ze trouwde mijn vader en deze liet het gezin in de steek toen ik zeven jaar was. In de jaren vijftig een grote schande.
Daar zat mijn moeder met twee kinderen, alleen een coupeusediploma en geen inkomen. In mijn kinderogen heeft ze het halve dorp van kleding voorzien. Onder het geldgebrek leed ik niet, mijn Opa blijkt veel te hebben opgevangen, maar daar heb je als kind geen weet van. Voor mijn moeder moet dat vreselijk zijn geweest, afhankelijk zijn van je ouders. Uitkeringen, zoals die er nu zijn, bestonden toen niet. Ze heeft mijn broer en mij een groot verantwoordelijksgevoel bijgebracht. Voor mij gold dus: “Je leert een vak en je leert voor jezelf te zorgen.”
Onafhankelijkheid daar draaide het om. Prima hoor, als de prins op het witte paard komt, maar als hij ervandoor galoppeert, moet je je kunnen redden. Ook als die prins niet komt is zelfstandigheid en onafhankelijkheid een groot goed, vond mijn moeder. Ik heb daar, tot op de dag van vandaag, plezier van.

6 opmerkingen:

  1. Wat een ongelooflijk dapper en wijs mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoedje af voor jouw moeder! het moet voor haar niet gemakkelijk geweest zijn, maar toch hebben jullie blijkbaar een fijne jeugd gehad (ondanks dat er geen vader was). en moeder is in haar opzet geslaagd en heeft onafhankelijke dochters grootgebracht! fantastisch toch zo'n moeder! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja je moeder had gelijk, helemaal gelijk en je vader nou ja ik weet niet alles dus ik houd mijn mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lof voor je moeder en voor jou voor dit mooie eerbetoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor jullie aardige reacties.
    Mijn moeder zit vast met een tevreden glimlach op haar wolk.

    BeantwoordenVerwijderen