woensdag 8 augustus 2012

Olympische Spelen



Kleinzoon van 11 jaar is met zijn vader naar de voetbalwedstrijd Mexico-Japan in Londen geweest.
Ze hebben besloten voor Mexico te zijn. Het is dus extra fijn dat dit land de wedstrijd wint.
Enthousiast arriveren ze op Schiphol waar we kleinzoon oppikken voor een paar dagen logeren.
Zijn vader reist naar huis, werk roept.
Bij Starbucks bestel ik drie soorten koffie en kleinzoon plaatst in het Engels zijn frisdrankbestelling.
De Starbucksjongeman vraagt of ik op vakantie ga en ik zeg hem dat ik kleinzoon net heb afgehaald. Het gesprek verplaatst zich onmiddellijk naar hem en trots vertelt hij van zijn gang naar de  Olympische Spelen. “Ik ben jaloers op je.” zegt de koffieschenker.
“Nu ga ik nog bij haar logeren”, zegt kleinzoon, terwijl hij op mij wijst. De Starbucker grijnst breed naar mij, van jaloezie is nu geen sprake meer.

Onderweg in de auto, met de Mexicaanse vlag om zijn schouders, vertelt hij honderduit over Londen. De rondvaart over de Thames, de Towerbridge en het slechte ontbijt in het hotel.
Het lege stadion waar hij en zijn vader als eersten binnenkomen en hoe het volstroomt met publiek. De wedstrijd is uitverkocht.

Thuis is het joch al snel verdiept in Asterix en Obelix. Hij gaat dit jaar naar het Gymnasium en denkt volgend jaar wel voldoende Latijn te kennen om de strip ook op dat gebied te begrijpen.
Nadat hij zijn eigen pannenkoeken heeft gebakken en verorberd, leert hij zijn grootouders snel even het kaartspelletje Pascal. Na drie rondes stelt hij voor ons een ander spelletje te leren. Ik steek daar een stokje voor, allang blij dat ik met Pascal uit de voeten kan. In de vijfde ronde stort het kind in, moe van alle indrukken en de vliegreis besluit hij naar bed te gaan en dan komt de opmerking van de dag.
De “grote” knul vraagt of Opa hem nog wel voorleest. Zijn keus valt op het Slaapboek van dr. Seuss. 

8 opmerkingen:

  1. wat een leuk kleinkind Ferara.Opa en oma zijn is zo`n leuke ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken! Lekker joch! Geniet er maar van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vurrukkulluk, fijn verhaal met klein zelfspotje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een heerlijk 'grote' knul! fijn dat jullie hem te logeren hebben hé! lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, Jij geniet er ook zo van. Mooi beschreven.
    Maar wat wordt je er moe van hè. Jij niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Elly, naarmate ze ouder worden neemt die moeheid wel af. Kleindochter bijvoorbeeld spreekt de laatste tijd veel af met vriendinnen en dan zit je als een soort achterwacht dienst te doen en kom je ook aan eigen zaken toe.

    Maar deze kleinzoon is gek van spelletjes, hij is zeer bedreven in kaartspelletjes die wij vroeger niet deden, maar aldoende leert men...

    BeantwoordenVerwijderen