maandag 10 september 2012

Nieuwsgierigheid

Wat is het verschil tussen nieuwsgierig en benieuwd zijn naar iets?
Het woord nieuwsgierig heeft een negatieve lading bij de mens. Een nieuwsgierig katje daarentegen wekt al snel vertedering.
Als de buurman op de camping komt vragen of we een fijne dag hebben gehad en we waar we zijn geweest, is hij dan nieuwsgierig naar de invulling van onze dag of is hij benieuwd naar de route die we hebben gefietst?
Als ik informeer naar de omstandigheden van een verre kennis, ben ik dan nieuwsgierig of toon ik oprechte belangstelling?
Als iemand mij informatie weet te ontfutselen die ik liever niet had gegeven. Is die ander dan nieuwsgierig geweest of was ik zo dom toch meer te vertellen dan mijn bedoeling was?
Benieuwd wat de reacties zullen zijn. Of toch nieuwsgierig?

5 opmerkingen:

  1. Nieuwsgierigheid heeft inderdaad een negatief imago. Misschien omdat we vroeger berispt werden door onze moeders wanneer we van alles wilden weten? Eigenlijk waren we gewoon leergierig.
    Ik ben nooit iemand geweest die stiekem aan cadeautjes ging voelen om te weten wat er in zat.
    En ik zal nooit iemand het hemd van lijf vragen. Maar geïnteresseerd ben ik wel. Ook naar de schrijfsels van mijn blogmaatjes. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat hier het woord leergierig opduikt. Ik heb overwogen het te gebruiken.

      Verwijderen
  2. Wat was dat eigenlijk voor informatie, die je niet had willen geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet nieuwsgierig weet gewoon graag veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom ook even bij jou buurten. Ik was nieuwsgierig naar je en dat is toch positief :)Het woord nieuwsgierig kan positief en negatief zijn dat hangt af van de intentie van de persoon die het is.

    BeantwoordenVerwijderen