donderdag 11 oktober 2012

Het water

Ik ben derdejaars leerling in de opleiding voor verpleegkundige en werk net een dag op de kraamafdeling als ik een bevalling mag bijwonen.
De kraamvrouw, volop in de persweeën, weet maar een ding op hysterische wijze uit te brengen:
“Water, geef me water.” Meepersen is niet aan de orde. Het geheel komt nogal indrukwekkend over.
Ik zie een deel van een schedeltje tevoorschijn komen en hoor de hoofdzuster streng zeggen;
“Persen nu.”
Maar nee de kraamvrouw in kwestie wil enkel water. De gynaecoloog doet zijn uiterste best de bevalling zo rustig mogelijk te laten verlopen, maar mevrouw is niet van zins daaraan mee te werken. Tussen de weeën door krijgt ze slokjes water, maar dat is voor haar niet genoeg.
Een nieuwe perswee dient zich aan en de roep om water eveneens. De hoofdzuster verliest haar geduld, vult een glas en smijt de inhoud recht in het gezicht van de vrouw die de klus toch echt moet klaren.
“Hier is water en nu persen.” Ze schrikt hier zo van en doet meteen wat haar wordt opgedragen, de rest is een fluitje van een cent, lijkt het. Ze baart een gezonde zoon, die meteen laat horen dat er met zijn stembanden en longen niets mis is.
Nadien heb ik bij heel wat bevallingen geassisteerd en de meeste zijn uit mijn geheugen gewist, maar deze is me altijd bijgebleven.

Eerlijk gezegd was het een rare actie van de hoofdzuster, maar blijkbaar vond ze het nodig op dat moment. In de huidige tijd zouden de kraamvrouw en echtgenoot haar dat niet in dank afnemen en was de klacht snel ingediend. Maar eind jaren zestig in de vorige eeuw kwam dat blijkbaar niet in je op.

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad een rare actie, maar wel goed voor een leuk verhaal. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoofdzuster zonder kinderen waarschijnlijk. ( maar beter ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien heeft die hoofdzuster in een reflex toch het enige goede gedaan, wat gedaan moest worden. Een kindje zo vlak voor de geboorte in het geboortekanaal krijgt geen zuurstof en is in levensgevaar. Ze kreeg met haar actie de a.s. moeder wel direct bij de les en daar gaat het dan toch even om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Sagita, daar heb je helemaal gelijk in.

      Verwijderen