woensdag 28 november 2012

Jubelen van vreugde

Komt allen tezamen
Jubelend van vreugde
Komt nu, oh komt nu naar Bethlehem
Dat is het eerste wat bij me opkomt bij deze schrijfveer.
De zondagschool met Kerst, warme chocolademelk, een sinaasappel en als kers op de taart een boekje van W.G. van der Hulst. Kijk dat waren nog eens tijden.
Toen ik groter was mocht ik mee naar de kerstnachtdienst. Voor in de kerk een enorme kerstboom en zingen uit volle borst, dat is wat ik me herinner.  Als slotzang,  Ere zij God waarbij de organist alle registers opentrok.
Wat mij betreft kan hedentendage alleen het Leger des Heils dat sfeertje nog een beetje opwekken.

Klinkt ouderwets  "Jubelen"  Ik vind het ook wel een vraag voor Man bijt hond:
“Wanneer hebt u voor het laatst gejubeld van vreugde?” Ik zou het niet weten. Als je jubelen vervangt door juichen associeer ik dat als snel met voetbal en andere sporten.
Mij zul je niet snel horen juichen.
Natuurlijk ben ik oprecht blij met overwinningen die mijn kleinkinderen behalen, maar ik steek eerder mijn duimen op met een brede grijns daarboven, dan dat mijn armen vergezeld van luid gejuich de lucht ingaan.
Ik ben meer een ingetogen feestganger. Voorop in de polonaise, mij niet gezien en als ik al van mijn stoel wordt gesleurd om mee te doen, dan heb ik in de buurt van de toiletten prompt hoge nood.
Nee, ik ben geen juicher. Ik applaudisseer liever en als het moet een staande ovatie, dat dan wel weer.

6 opmerkingen:

  1. Hier kan ik me helemaal in herkennen. ;o)
    (vergezeld even aanpassen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk logje. Het roept ondanks het feit dat ik als kind niet zoveel ervaringen had met jubelen in echte kerken, er toch heel wat naar boven komt.
    Ik voel helemaal met je mee en heb ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb wel oprecht van vreugde gejubeld in de kerk.
    En soms doe ik mee met de polonaise op een bruiloft en een andere keer weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik jubel graag! Vooral alleen in de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog even en dan kunnen we weer voluit met de top 2000. Bijna elk jaar hetzelfde, maar dat hindert niet.

    BeantwoordenVerwijderen