vrijdag 23 november 2012

School

Tegenwoordig zijn de kinderen weken lang bezig een musical in te studeren als ze de lagere school gaan verlaten.
Brugklassers zijn in de periode (1961) wanneer ik de school verlaat nog niet uitgevonden.
Wel nemen we afscheid van school met een toneelstuk dat we opvoeren in het Maatschappelijk Cultureel Centrum van het dorp. De zaal is gevuld met kinderen uit de lagere klassen, alle onderwijzers en uiteraard ouders en andere familieleden.
Mijn vriendin Anneke heeft in mijnogen de mooiste rol. Zij is de deftige dame in een jurk, chique hoedje op en als ik me goed herinner een kort bontjasje.
Mijn rol is die van boerin en ik ga gekleed in een heuse baaien rok en een zwart hesje, zaken die ik heb geleend van mijn overgrootmoeder. Aan mijn voeten steken klompen en ik heb een rode zakdoek om het hoofd geknoopt.
Klasgenoot Jan speelt de onderwijzer die kinderen aanneemt voor het nieuwe schooljaar.
Anneke heeft een dochtertje, gespeeld door Paulien en ik breng een zoontje mee. Hij heet Wim en is gekleed in korte broek en ook hij draagt klompen. Als Wim en ik opkomen, gaat er gelach op in de zaal, we hebben dan nog geen woord tekst uitgesproken. Om het geheel levensecht te maken hebben we stro in onze klompen gestopt en wel zoveel dat het achter ons over de b├╝hne sliert.
Van het hele toneelstuk en andere kinderen met een rol herinner ik me niets. Alleen de tekst van Wim is me bijgebleven. Hij moet elke vraag van Meester Jan of van mij beantwoorden met de zin:
“Ik wil niet naar school.”
Hij speelt overtuigend met hangend hoofd en een duim in zijn mond.

1 opmerking: