maandag 12 november 2012

Sint Maarten

11 november is de naamdag van Sint Maarten. En de dag dat mijn lichtje branden mag.
Het zei me niets tot ik in Groningen ging wonen.
Stad van de Martinitoren en dus duidelijk een relatie met Sint Maarten.
Kinderen met een lampion aan de deur zingend van Sint Maarten, meisjes met rokjes aan en koeien met staarten. Gelukkig was ik niet Juffrouw Kikkerbil die ons nooit iets geven wil.
Jarenlang kocht ik snoep in en at er op 12 november en dagen daarna, met collega’s, nog ruim van.

Tegenwoordig kom ik Sint Maarten ook op andere dagen tegen omdat ik met het klimmen der jaren oog heb gekregen voor allerhande zaken op bouwgebied. 
Meestal is hij afgebeeld op een gevelsteen of ergens in een kerkportaal.
Steevast te paard en altijd met de bedelaar, waar hij zijn jas mee deelt, aan zijn voeten.
Het laatste wat hij aan bezit had deelde Sint Maarten nog met een arme sloeber.
Dat gegeven vind je altijd terug.
De kinderen met hun lampion zegt dit allemaal niets, voor hen is het snoepgoed belangrijk.
Ik hoop wel dat ze ooit nog eens te horen krijgen hoe het nou precies zat met Sint Maarten.
De soldaat die Heilige werd en waar menig kerk naar is genoemd.

.
foto's uit ons huisarchief

8 opmerkingen:

  1. Doet me een beetje denken aan het verhaal van Franciscus van Assisie die ook zijn mantel weggaf. Mooi symbolisch verhaal over compassie. De tweede foto is ook heel mooi maar niet te vergroten. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat euvel hebben meer foto's last van geen idee wat de oorzaak is. Ik gebruik paint shop pro om bij te snijden en soms, waar nodig, ietsje te draaien. Weet jij raad?

      Verwijderen
  2. Leuk om dat overal terug te vinden. Je kunt zo meedoen met "mijmeren op maandag" bij Gabi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is geplaatst onder dat label. Moet het haar nog melden.

      Verwijderen
  3. Leuke bijdrage van jou aan deze M.O.M. Het brengt mij op ideeën om in het vervolg extra te letten op gevelstenen als we een stad in Nederland bezoeken. Tot blogs.
    Groetjes
    Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ferrara,

    Wat een toffe bijdrage!
    Moet zeggen dat ik ook het gevoel heb dat de kinderen niet meer echt weten wie Sint Maarten eigenlijk was...
    Leuk dat jij het even duidelijk verteld.

    Ik moet zo toch echt mijn bijdrage in elkaar gaan zetten... had er nog geen tijd voor.

    Liefs,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, je hebt oog voor detail. Ik geniet telkens weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja als Groningse kan ik natuurlijk onderstrepen wat jij over Groningen en diens inwoners (over mij dus) schrijft...

    Mooi gedaan en ja ik hoop met je mee dat de kinderen ook de achtergronden te horen krjgen.

    BeantwoordenVerwijderen