zondag 25 november 2012

Station Almelo

Dingdong…

“Hier volgt een bericht voor reizigers richting Deventer en verder.
In verband met een kapotte bovenleiding is er tussen Almelo en Deventer, op last van de brandweer, geen treinverkeer mogelijk. U wordt geadviseerd uw reis via Hengelo en Zutphen voort te zetten.”

De intercity naar Hengelo staat langszij. Ik bel met het thuisfront en vraag of over Hengelo reizen een optie is. Na enige minuten laat echtgenoot weten dat dit een urenlange omweg betekent.
Ik besluit de gang van zaken rond de bovenleiding voorlopig af te wachten. Overnachten bij familie in deze regio kan altijd nog.
Aan de andere kant van het perron komt vanuit Hengelo een stoptrein tot stilstand en deze kan alleen maar terug.  
De machinist krijgt zulke tegenstrijdige instructies dat hij er wanhopig van lijkt te worden.
Er stappen reizigers in en uit. Vertrekken doet deze trein in elk geval niet.

Er volgt een nieuwe mededeling.
“De internationale trein vanuit Duitsland richting Schiphol zal arriveren en blijven staan. Wanneer deze trein zal verder rijden is niet te zeggen.” Pech als je een vliegtuig moet halen.

Opnieuw de mededeling dat je alleen via Hengelo en Zutphen verder kunt reizen. Aan het eind van het perron rijdt langzaam een trein binnen. Sommige reizigers zetten het op een rennen om mee te kunnen naar Hengelo.
Ik ren niet mee want ik hoop dat die bovenleiding snel klaar is. Tot mijn verbazing wacht deze intercity niet op alle rennende passagiers, maar vertrekt gewoon. Er zal vast reden voor zijn.
De frustratie onder de renners is groot.
De machinist van de stoptrein krijgt het zwaar te verduren met alle commentaar dat volgt.
De gestrande voetbalsupporters zijn niet blij dat zij de wedstrijd Heracles-Heerenveen missen.
De volgende mededeling luidt dat er gratis koffie en thee verstrekt wordt. De medewerkers in de kiosk verschieten van kleur als alle voetbalsupporters daar gebruik van willen maken.
Deze reizigers, sommige met enige biertjes op, hebben duidelijk de pest in en hun luidruchtigheid neemt toe. De sfeer op station Almelo wordt er niet gezelliger op.
Om van het perron af te zijn overweeg ik om in de internationale trein te stappen.
Van Schiphol naar huis is uiteindelijk maar een half uur als ik echtgenoot vraag me daar op te halen.

Dan komt het boemeltje uit Mariënberg aan en ik bedenk dat dit de oplossing is. Met dit treintje naar Mariënberg en vandaar naar Zwolle, biedt de kans in elk geval vanavond nog thuis te komen.
Dat deze mogelijkheid niet wordt omgeroepen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit spoorlijntje door een andere maatschappij wordt geëxploiteerd. De machinist is zo aardig om het perron op te stappen en aan meer reizigers te zeggen dat ze met hem kunnen verder reizen.
Het treinstel stroomt deze rit behoorlijk vol. Met drie keer overstappen bereik ik, een uur en een kwartier later dan de dienstregeling aangeeft, mijn eindbestemming.
In mijn beleving heb ik de hele avond op station Almelo gestaan, het blijkt nog geen uur te zijn geweest.

3 opmerkingen:

  1. is er eens iets meer te doen (dan licht op rood, licht op groen), is het weer niet goed! Maar wie het leest boft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. treinen, altijd wat! bij ons staken ze de laatste tijd geregeld! daar hebben reizigers en pendelaars geen boodschap aan natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen