maandag 5 november 2012

Vaste grond onder mijn voeten

Met echtgenoot was ik naar de VS. Om precies te zijn, we waren in Monterey Californië.
Echtgenoot had daar een congres en was overdag druk. Ik vermaakte mij tijdens het zogenaamde ladies program of vulde op eigen houtje de dag.
Niet moeilijk in die omgeving. Strand, mooi weer, een prachtig aquarium en zeeotters zo onder je neus.
Op een dag vroeg één van de andere dames mij mee op een tochtje whale watchen.
Echt zin had ik er niet in, maar liet me toch overhalen.

Op een klein scheepje voeren we in gezelschap van ongeveer twintig toeristen de zee op.
We werden onderwezen waar we naar moesten uitkijken en hoe we de walvissen moesten melden.
Speuren naar waterfonteinen, donkere woelige plekken in het water en grote groepen meeuwen.
Waar een walvis is, is voer voor meeuwen zo werd ons geleerd.
Whale at 12.00 o’clock betekende recht voor de boot. Whale at 3.00 o’clock rechts van de boot.
9.00 o’clock was dan uiteraard links van de boot. Veel verwachtingen had ik er niet van.

Buiten de haven kwam ik tot de ontdekking dat ik maar beter met mijn rug ergens tegenaan kon gaan staan en de blik op de horizon gericht te houden. Dan bleef het evenwichtsorgaan in balans en zeeziekte nam geen bezit van me. Het schommelen van het bootje wende gelukkig snel.
Die dag was het watchen een groot succes. We voeren midden in een school walvissen en de ene fontein na de andere spoot omhoog. In de buurt was ook een schip van National Geografic om opnames te maken en dat betekende dat we eerste rang zaten.
Uren genoten we van het spektakel.  Een ervaring om nooit te vergeten.
Een gevoel van spijt bekroop me toen ik in de haven van Monterey weer vaste grond onder mijn voeten had.
Ik had nog wel een dag op een schommelende boot tussen de walvissen willen varen.


foto's ferrara             
van alle plaatjes die ik schoot zijn dit beste...

8 opmerkingen:

  1. Wow, kippenvel, was de zeeziekte zeker wel waard? Ik hoop het ooit ook nog eens mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een geweldige ervaring, alleen kan ik niet tegen dat geschommel. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Machtig mooi!
    Ik ging ook 'ns whale watchen in Zuid-Afrika. Ik schoot -mede door alle schommelingen- een rolletje van 36 vol (ja, dat was nog in die tijd ;-)) met 'bijna een walvis foto'. Gelukkig had ik ook wat plaatjes waar meer op te zien was dan alleen maar water. De ervaring was onvergetelijk en kwam nu weer even terug. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rijnmeermin, ik verwachtte er zo weinig van dat ik geen extra rolletje had meegenomen. Een aardige medewatcher verkocht me er een uit zijn voorraad. Zelden zulke slechte foto's gemaakt. Maar niet geschoten, altijd mis.

      Verwijderen
  4. wooooow, fantastisch!!! nog niet meegemaakt, wel 'dolphinewatching', maar denk dat dit niet kan tippen aan het spektakel dat jij hebt gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat zul jij genoten hebben. Een ervaring om nooit te vergeten. Ik vind het al zo prachtig als ik een leguaan in burgers bush ontdek hahaha.
    Volgens mij fotografeerde je een heuse potvis in het wild.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lijkt me dat geweldig mooi om te ervaren!
    Bedankt dat je dit met ons wilt delen; ik heb genoten van je verhaal.

    Groetjes,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen