donderdag 13 december 2012

Top 2000

NUmmer 52 The Beatles
Let it be
www.youtube.com/watch?v=ajCYQL8ouqw

Wetgeving

Op de haciënda zitten Jacintha en haar twee knechten Vasco en Luis in een druk gesprek.
Chris vraagt zich af of hij meteen naar zijn kamer zal gaan of zich bij hen zal voegen. Jacintha wenkt hem want het gesprek gaat over hem.
Vasco en Luis zijn van mening dat de bouw snel moet beginnen. Er is wat tijd betreft nog ruimte op de wijngaard, maar in augustus zal dat minder worden. Eigenlijk moet de renovatie van alle gebouwen klaar zijn als de pluk begint. Nu kunnen zij nog de helpende hand bieden mocht dat nodig zijn. Jacintha heeft nog een andere reden, maar dat vindt Vasco minder relevant.
Hij heeft in Berlijn genoeg van de wereld gezien om de bekrompenheid van zijn dorp aan de kaak te stellen. “Laat die ouwe wijven onder aanvoering van de dorpspastoor toch kletsen”, zegt hij tegen Jacintha. “Wij weten hoe het zit. Je zou er verstandig aan doen zoveel mogelijk met Chris in het openbaar te verschijnen, kunnen ze allemaal met eigen ogen zien dat er tussen jullie niets anders is dan een zakelijke overeenkomst. Breng haar zondag naar de kerk, de pastoor zal niet weten wat hij ziet.”  Dat gaat Jacintha te ver. Waarom de pastoor in het harnas jagen.
“Omdat het hem geen lor aangaat”, zegt Vasco “Die man heeft zijn eigen wetgeving bedacht en daar hoef jij je niet naar te schikken.” Luis vindt het ook geen goed idee, hij moet al weken de gang van zaken op de haciënda thuis verdedigen en heeft moeite met Vacso’s moderne opvattingen.
Chris vraagt Vasco in het Duits te tolken als hij blijft steken in zijn Portugees, hij moet echt alle zeilen bijzetten om de drie te volgen. Vasco vertaalt zijn laatste zinnen en Chris kan er de lol wel van zien, maar herinnert zich ook Carla’s woorden. Eerst vertrouwen winnen en dat doe je niet met provoceren.
Hij stelt voor de volgende dag met zijn vieren de haciënda aan een inspectie te onderwerpen en te kijken hoe de splitsing in twee wooneenheden tot stand kan komen. Verder wil Chris gebruik maken van de aannemer in het dorp, dus als de beide heren daar alvast een visje willen uitwerpen over de mogelijkheden is dat mooi meegenomen.
Vasco en Luis stappen op hun brommers en verlaten in een dikke stofwolk het erf.
“Zo en dan ga ik nu aan mijn taalcursus want hoe sneller wij elkaar verstaan hoe beter of het is.”

De volgende dag komen ze tot de ontdekking dat splitsing van de boerderij niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Er is een zijvleugel die wordt gebruikt voor opslag en van die ruimte is met enig beleid een appartement te maken. “We metselen een muur zodat een scheidingswand ontstaat en dan ergens aan de buitenkant een toegangsdeur. Ik maak een tekening voor een kamer, slaapkamer, douche en we plaatsen een keukenblokje. Meer heb ik niet nodig. Een beetje aannemer is daar in twee weken mee klaar.”
“Ha, jij kent Léon nog niet, die heeft geen hoog tempo, zeker niet als het warm wordt.”
“Ik begrijp dat Léon deze klus gaat klaren? Die wil ik dan zo snel mogelijk ontmoeten. Vasco kun jij tolken of moet ik Nico vragen?”
Vasco, blij met het geschonken vertrouwen, zegt alle medewerking toe. Jacintha heeft tot nu toe instemmend geknikt. Zij lijkt tevreden met de gang van zaken.

Als beide knechten hun werk weer hervatten en zij en Chris in de keuken achterblijven zegt ze;
“Ik heb er gisteravond nog eens over nagedacht, maar die keuken hoef je van mij niet te plaatsen. De jongens eten hier vaak mee en waarom zou jij dan je eigen potje moeten koken en alleen zitten.
Wat mij betreft kun je de maaltijden hier komen eten. Ook als zij er niet zijn.”
Chris raakt er ontroerd van, daar had hij nou net zo tegenop gezien, boodschappen doen, koken en alleen eten. In Nederland was hij dat wel gewend, maar nu benauwde hem dat toch. Dankbaar neemt hij het aanbod aan. Dat keukenblokje laat hij wel plaatsen. Je kunt nooit weten waar het goed voor is en hij wil wel zelf koffie en thee kunnen zetten.
“Kom en leidt me nu maar eens rond over de rest van het terrein. Ik wil zo onderhand wel eens weten waar ik mijn geld in ga steken.”

3 opmerkingen:

  1. Als het saai wordt roepen jullie dan?
    't Is wel een klus, maar kan niet meer stoppen.
    Die twee blijven maar spoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan zullen we roepen. Voorlopig vind ik het nog erg leuk en boeiend. Lekker laten spoken, die twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. had een beetje tijd te kort de laatste dagen, maar nu eindelijk tijd gevonden om te komen bijlezen (want ik wil absoluut wel weten hoe dit allemaal gaat aflopen met Chris en Jacintha). ook met mijn Top2000 verhalen ben ik niet meer verder geraakt. zo nu scroll ik naar het vervolg van de story! spannend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen