vrijdag 14 december 2012

Top 2000

Nummer 858 Eagles
Tequila Sunrise
www.youtube.com/watch?v=ws-YqUcD0LY

Vrijheid

Het valt Chris niet mee wat hij ziet aan gebouwen en werktuigen.
De inventaris is sterk verouderd, geen wonder dat de wijngaard steeds minder productief wordt.
Het is bewonderenswaardig dat Vasco en Luís het volhouden. Er moet veel tijd in reparatie gaan zitten. Op korte termijn wil Chris ook daar werk van maken. Hij hoopt dat Jacintha hem die vrijheid geeft.  Als de zaken geregeld zijn bij de notaris zal hij met haar naar Joop rijden om bij hem advies in te winnen. Op den duur zou Joop hier met zijn machinerie wel kunnen oogsten. Chris vermoedt dat dit voor Jacintha minsten tien stappen te ver is dus daar rept hij voorlopig niet over.
“De druiven zien er al aardig uit en als het weer zo blijft zal het een mooie oogst worden dit jaar.
Hopelijk kunnen we voldoende mensen vinden voor het plukken.”
“Ik pluk in elk geval mee, ik wil alle kneepjes van het vak leren. Te beginnen bij nu. Vertel eens welke druif hangt hier aan de ranken. En hoe krijg je daar uiteindelijk port van.”
Dat is de taal die Jacintha spreekt en enthousiast geeft ze Chris zijn eerst les in vinologie.
Ze vertelt over de verschillende soorten druiven, grondsoort, berghellingen en alcoholpercentage.
Chris houdt het amper bij en realiseert zich dat hij een lange weg te gaan heeft. Het wordt tijd dat hij de computer in zijn kamer installeert. Veel van de basiskennis zal hij op internet kunnen vinden.
Trouwens als hij hier de boel geleidelijk aan wil moderniseren zal hij niet zonder computer kunnen.
Nog hindernissen genoeg te nemen.
“We gaan terug naar de Quinta om de boeken door te nemen, dat moeten we gedaan hebben voor Nico en Stef zich aandienen.”
Jacintha reageert verrast op het woord Quinta.
“Ik leer snel. Gisteravond kwam ik erachter dat haciënda Spaans is voor boerderij.”

In de verte ziet Vasco het stel gebogen over een rank staan. Hij stoot Luís aan. “Wedden dat die twee het samen leuk gaan krijgen.”
“Ach man, schei toch uit, weet je niets beters te verzinnen. Jacintha zal Jaime nooit ontrouw worden.”
“Nee, volgende week nog niet, maar voor de oogst van volgend jaar, hebben wij hier een bruiloft op de quinta, ik voel het.”
“Ik geloof er niks van. Die Chris is zo onervaren als de pastoor. Die weet niet hoe hij een vrouw voor zich moet winnen. Of wil jij hem dat bijbrengen met je Berlijnse ervaring?”
“Nee, jij komt ver, jij bent nog nooit uit deze regio weg geweest. Jij hebt nooit aan de vrijheid geroken.”
“Waarom zou ik, ik heb het hier naar mijn zin. Ik heb een prima vrouw en twee fantastische kinderen. Ik heb daar geen Berlijnse ervaring voor nodig, als puntje bij paaltje komt is de liefde overal gelijk. Maar goed, je wilt wedden, ik vind het best want ik ga dat winnen.”
“Ik betaal de stomerij als jij je zondagse pak volgend jaar voor de bruiloft moet laten stomen.”
“Nou dan word ik aan de weddenschap niet beter en jij niet slechter, want die bruiloft komt er niet”.

Van het doornemen van de boeken komt die dag niet meer. Op de veranda zit Léon te wachten.
Hij heeft van Luís begrepen dat die rijke Hollander haast heeft met renoveren en dat hij maar beter tempo kan maken anders gaat die opdracht aan zijn neus voorbij.
Samen bekijken ze de ruimte en Chris laat de schets zien die hij heeft gemaakt. Léon begrijpt de bedoeling en zegt dat hij de opdracht wel wil aannemen. Hij zal een offerte maken inclusief bouwtekening en stelt voor die samen met Stef en Nico door te nemen. Het is hem alles waard dat Chris hem vertrouwt.
Een dergelijke klus dicht bij huis zint hem wel en als hij naar tevredenheid werkt zal hij vast meer opdrachten krijgen, want de schuren staan ongeveer op instorten.
Chris gaat akkoord en geeft hem de vrijheid alvast voorbereidingen te treffen, het zal met die offerte heus wel goed komen.
“Luís zei al dat je haast hebt met dat appartement, zal ik morgen komen om de ruimte leeg te maken. Ik neem aan dat die oogstmanden in de bijgebouwen kunnen staan.”
“Daar moet Jacintha over besluiten, zij zwaait de scepter over dit bedrijf. Ik stop er geld in, maar zij is de baas. Goed beschouwd ben ik bij haar in dienst.”
Zo met die wetenschap kan Léon terug naar het dorp en krijgt eventuele roddel misschien een andere wending.


3 opmerkingen:

  1. Ik voel aan mijn theewater dat het helemaal goed gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een goeie schrijver zoekt altijd naar de derde mogelijkheid ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hop, weer een hoofdstukje bijgebeend.
    wat ben jij een schrijftalent Ferrara!
    en van de Eagles ben ik helemaal weg! prachtig nummer!

    BeantwoordenVerwijderen