zondag 23 december 2012

Top 2000

Nummer 258 Ilse de Lange
I Still Cry


Gebed

Tot zijn verbazing treft Chris ’s morgens Vasco aan in de keuken. Deze vertelt hem dat Jacintha in alle vroegte naar de kerk is gegaan. Ze was behoorlijk van streek na een bijna slapeloze nacht.
Ze had gedroomd dat Jaime zwijgend voor haar bed stond en daar is ze zo van geschrokken dat ze nu waarschijnlijk zit te biechten bij Padre Bodarino. Vasco heeft de indruk dat Jacintha zich uiteindelijk niet kan verenigen met de verkoop van de wijngaard. Het baart hem grote zorgen want de oogst mag dan dit jaar goed lijken te zijn, daarmee is het bedrijf niet gered.
Chris vertelt over Jacintha’s reactie toen hij de bijgebouwen ter sprake bracht.
“Zie je wel, ze twijfelt of ze wel met je in zee moet gaan. Ze voelt het als verraad aan Jaime.
Ik kan haar dat niet uit het hoofd praten.”

Chris besluit naar de kerk te gaan, misschien kan hij daar in alle rust met haar praten.
Hij ziet Jacintha geknield in gebed voor het Mariabeeld. Voor het eerst heeft Chris spijt dat hij zijn hele leven niet in dit soort rituelen heeft geloofd. Hoe zou hij haar nu kunnen steunen?
Hij gaat achter in de kerk zitten zodat Jacintha hem niet kan missen als ze naar de uitgang loopt.
Voor zijn gevoel duurt het lang voor ze overeind komt. Het geeft hem de tijd om zich voor te bereiden op wat hij wil gaan zeggen. “Behoedzaam manoeuvreren”, klinkt het weer in zijn hoofd.
Jacintha schrikt als ze Chris ziet, die een uitnodigend gebaar maakt om naast hem te komen zitten.  Hij ziet meteen dat ze heeft gehuild.
”Vertel eens wat je zo van streek heeft gemaakt.”
“Ik heb gedroomd dat Jaime voor mijn bed stond. Hij zei niets keek alleen maar. Ik heb dat opgevat als een afwijzing.”
“Je zou het ook als toestemming kunnen opvatten.” 
“Ja, dat zei Padre Bodarino ook al.”

Weer een slimme mens in mijn buurt, denkt Chris. Maar bij deze heeft hij zo zijn bedenkingen. 
De Padre gaat waarschijnlijk voor een deel eigen belang en ziet in Chris een geldschieter waar de kerk misschien van kan meeprofiteren. Van later zorg denkt Chris. De mening van de Padre is, in het geval van Jaime, voor Jacintha van groot belang en daar gaat het nu even om.
“We kunnen wachten met de financiën rond de wijngaard als je dat prettiger vindt. Zonder mijn geld is je bedrijf niet levensvatbaar dat weet je, maar ik begrijp dat het emotioneel een te grote stap voor je is. Als je wilt trek ik me helemaal terug, dan ga ik hier in Portugal op zoek naar een andere uitdaging. Sinds mijn laatste verblijf in Nederland weet ik echt heel zeker dat ik hier wil blijven wonen.”
Chris vertrekken van de Quinta? Dat is Jacintha’s bedoeling niet. Ze durft echter niet te zeggen dat ze het prettig vindt om weer iemand in de nabijheid te hebben waar ze voor kan zorgen.
“We vragen Stef of hij de contracten tot nader order in beheer houdt. En jij leert mij ondertussen hoe ik je druiven kan oogsten.”
Jacintha lijkt helemaal opgelucht dat ze nu nog geen definitief besluit hoeft te nemen en de tijd krijgt om met haar geweten in het reine te komen.

“Zullen we dan nu naar Barcelos gaan voor die gordijnstof?” De dag verloopt verder in harmonie.
Op de terugweg rijden ze naar Carla en Nico en vertellen daar over het uitstel van de gedeeltelijke verkoop. Jacintha is meteen in tranen als ze over haar gevoel voor Jaime praat.
Ze is er duidelijk over, zakelijk gezien weet ze dat het niet anders kan, maar emotioneel is ze voor de transactie nog niet klaar. Nico en Carla begrijpen het wel. Carla lokt haar weg door naar de gordijnstof te vragen. Als de vrouwen naar de auto lopen zegt Nico; ”Vriend dat gaat nog heel wat kaarsen kosten. Carla denkt dat Jacintha meer voor je is gaan voelen dan ooit haar bedoeling is geweest.”
Verlegen bromt Chris; ”Dat zou dan wel eens wederzijds kunnen zijn, maar ik durf daar nu niets over te zeggen. De tijd is er niet rijp voor. Behoedzaam manoeuvreren, toch?”
Als ze weg zijn drinken Carla en Nico alvast een glaasje Vinho Verde op de goede afloop.

’s Avonds worden Vasco en Luís ingelicht.
Vasco is bang dat de transactie helemaal niet zal doorgaan. Chris weet hem gerust te stellen.
Het kan even duren, maar het gaat heus goed komen. Intussen rekent hij op volledige medewerking van beide heren.
De volgende dag belt Chris met het verhuisbedrijf in zijn oude woonplaats en vraagt zijn meubilair zo snel mogelijk naar Portugal te verhuizen.
Léon krijgt opdracht de Quinta inclusief toegangspoort in oude luister te herstellen.
Als Chris met Vasco en Luís in de wijngaard aan het werk is vraagt hij advies over een idee waar hij mee worstelt. Zal hij tegels voor de toegangspoort laten bakken? Witte tegels met blauw opschrift.
“Dat zou geweldig zijn", zegt Vasco. De beide mannen weten zeker dat hij Jacintha geen groter plezier kan bezorgen.

Jacintha is blij dat haar gebed gedeeltelijk is verhoord. “Laat Chris besluiten hier te blijven.”
Zij gaat regelmatig naar de kerk om voor Maria een kaars te branden en af en toe heeft ze een gesprek met Padre Bodarino.
De kleine oogst prachtige druiven wordt met hulp van dorpsgenoten geplukt.
Chris weet zeker dat de wijngaard geleidelijk aan zal uitgroeien tot een gerenommeerd bedrijf.

"Quinta Jaime"

levert uitstekende druiven voor een mooie port

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk. Dankjewel. Je mag zoiets nog vele malen herhalen. Ik ben een grote fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben ook fan! een prachtig verhaal Ferrara. Eind goed al goed, en vooral ontroerend!

    BeantwoordenVerwijderen