vrijdag 4 januari 2013

Familieverhalen

We hebben ze allemaal. De een is leuker dan de ander. Soms zijn er schandalen bij, daar loop je liever niet mee te koop. Je bent toch geneigd om de leuke verhalen te onthouden.
In mijn familie is nooit stamboomonderzoek gedaan dus mijn herinnering strekt niet verder dan overgrootouders, waar ik beide oma’s nog van heb gekend. De ene een mager tanig nurks wijfje dat 96 werd en de ander een dikke schommel vol gezelligheid en altijd een snoepje op zak.
Geen idee hoe oud ze was toen ze stierf. Beide dames werden Opoe genoemd.
Hun dochters werden dus mijn Oma’s en hier was de verdeling in gezelligheid al net zo verdeeld.
De dochter van het tanige wijfje was heus een aardige Oma, maar had nooit echt tijd en aandacht voor je. De dochter van de dikke schommel was vele malen leuker. Als je bij haar langs ging liet ze alle bezigheden vallen en nam ze de tijd voor je. Ik vermoed dat ze al lang blij was dat ze even kon stoppen met haar huishouden. Van haar nam ik het ritueel over dat je aan de pink van je kleinkind kunt voelen of het de handen wel heeft gewassen na toiletbezoek. Mijn kleinkinderen hadden daar, net als ik destijds, heilig ontzag voor.
Die Oma was voor die tijd al heel modern. Ze reed namelijk solex en ik reed als peuter met haar mee in de fietstas. Levensgevaarlijk zou je nu zeggen, maar in 1950 kon dat blijkbaar.
Ik ben naar haar vernoemd en ben daar diep in mijn hart trots op. Ze is toch een beetje mijn voorbeeld geweest. Ik bewaar goede herinneringen aan haar en ik hoop dat mijn kleinkinderen dat later ook van mij kunnen zeggen.

7 opmerkingen:

  1. op de vroege morgen lees ik dit prachtige schrijfveertje en die foto lollig zeg.Je had vast een superoma Ferara!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk mens en een schattige foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtig verhaal. En die fietstas, geweldig! Ik had bij mijn opa achterop mijn benen er altijd in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben dol op familieverhalen! Zo leuk met die foto erbij. Je vertelt in een paar regels zo veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterende foto! Ja en ook een heerlijk familieverhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh die heerlijke familieverhalen, ik ben er dol op! en daar nog die oude foto bovenop! leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige foto. Begrijp nu waarom je een elektrische fiets gekocht hebt.

    BeantwoordenVerwijderen