donderdag 31 januari 2013

Spannend

Deze maand is het drie jaar geleden dat ik een account aanmaakte bij Trouw Schrijf.
Het was reuze spannend om reacties te krijgen op de eerste plaatsing en eigenlijk is dat gevoel nooit meer overgegaan. Toen ik na een jaar het schrijven bij Trouw stopte begon ik het Blog Ferrara en daar plaats ik, in februari alweer twee jaar, met plezier mijn verhaaltjes en foto’s.
Het ene verhaal is beter of slechter dan het andere, constante kwaliteit bieden vind ik lastig.
Soms is er totaal gebrek aan inspiratie en dat frustreert behoorlijk.  Dan spookt er van alles door mijn hoofd en wil er niets zinnigs van het toetsenbord komen.
Al doende leer je, door veel te lezen, mee te doen aan inspirerende opdrachten,
Hella’s boekschrijfboek (http://www.heldenreis.nl) regelmatig in te zien en ik hoop door het volgen van een schrijfcursus tot nieuwe en betere inzichten te komen en zodoende de kwaliteit te verhogen.
De eerste opdracht is bijna klaar, vrijdag moet hij worden ingeleverd en dinsdag wordt het spannend wat betreft het oordeel van de schrijfcoach en de medecursisten.
Ik ben niet van plan van schrijven een beroep te maken of een boek uit te geven, maar ik wil graag
leren hoe ik mijn verhalen anders of beter kan uitwerken. Ik streef naar een graag gelezen Blog waar het voor mij telkens weer spannend is om te zien of er door mijn vaste volgers is gereageerd.
Afhankelijk van het onderwerp is dat de ene keer meer dan de andere. Als er helemaal niet wordt gereageerd trek ik voor mezelf de conclusie: “Verhaal niet goed of interessant genoeg” zeker weten doe je dat niet want in de Blogwereld is het niet de gewoonte elkaar te onderwijzen of commentaar te leveren op schrijfstijl. Dat gebeurt op schrijfsites zoals ColumnX of Schrijverspunt.
Deze schrijfveer tot een goed einde brengen was ook weer spannend.

Dapper voorwaarts.

9 opmerkingen:

  1. Leuk om even bij je achter de schermen van het schrijven te kijken. Je drijfveren te lezen. Ik ben niet bij machte om reacties te geven op schrijfstijl en andere technische details. Het gaat mij eigenlijk slechts om de inhoud en de communicatie. Voor mij mag een (blog)stuk slecht geschreven zijn als het maar iets te vertellen heeft. Iets 'blootlegt'. Ik merk dan ook dat ik meestal alleen op de inhoud reageer.
    Op mijn eigen blogs ben ik helemaal af van het gevoel graag reacties te willen zien. Langzamerhand werd dat minder. Wel vind ik het leuk om in de gaten te houden of er in de statistieken nog belangstelling voor is. Maar ja, niet iedereen heeft ook de tijd natuurlijk. Toch mag ik niet klagen. Ik vind het voldoende om door te gaan en misschien wordt die fascinatie ook wel minder want uiteindelijk schrijf ik voor mijzelf en plaats wat mij interesseert, en dat maakt het een stuk rustiger. Ach natuurlijk boeit dat niet iedereen hetzelfde.
    Dus gaan we beiden lekker door met schrijven en iedere keer leer je (ik) toch wat bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je geen reacties ontvangt, wil dat volgens mij niet zeggen dat je blogs niet gelezen worden of niet goed/interessant zouden zijn.
    Ik persoonlijk probeer zoveel mogelijk de blogs te lezen waar ik volger van ben. Maar ik reageer niet altijd, eigenlijk helemaal niet zo vaak, merk ik. Druk, niet altijd in de gelegenheid, enz.
    En het blijft, vind ik, een virtuele, vluchtige wereld, dit geblog. Ik maak deel uit van een vast groepje "trouw schrijvers". Maar ik heb nog nooit iemand daarvan in levende lijve ontmoet. Zo "trouw" ben ik blijkbaar niet.
    Ga vooral door met schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral doorgaan, Ferrara. Ik vind het interessant genoeg en je hebt er zelf plezier in. Bij ColumnX ben ik vertrokken. Ik vond het geen prettige omgeving.
    Laat je dinsdag nog weten hoe ze jouw uitvoering van de schrijfopdracht hebben beoordeeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind 't zo jammer dat blogspot niet gewoon een 'like' knop heeft, vaak heb je iets graag gelezen maar kun je er niets zinvollers over zeggen dan mooi, of leuk, en dat laat je dan maar achterwege.
    Het geven van zinvolle kritiek is een vak op zich, en op het web zijn er legio mensen die dat niet kunnen cq verdragen. Zelf duidelijk aangeven waar je mee zit zou een stuk helpen. Wat hebben we elkaar gestimuleerd bij Trouw en wat verdween dat snel toen een paar lui daat niet tegen konden. Snik. Maar heerlijk dat we onze trouwschrijvers hebben gehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ferrara je kunt onder aan je berichten ook knopjes toevoegen kijk maar op mijn blog.Als je dan niks weet te zeggen kun je een knopje indrukken. Dan heb je toch een reactie.Kijk bij indeling onderaan je berichten daar kun je dit instellen.Ik lees graag bij je hoor.Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Antwoord op spannend, ja dan moet je natuurlijk eerst spannend lezen!!!
    Ik kom ook niet altijd tot het geven van reacties, maar vindm het wel belangrijk. Ik heb verschillende schrijfscholen gedaan en kreeg keiharde kritiek, waarvan ik geleerd heb dat het mijn schrijven beter maakte. Toch zijn er veel mensen die dat niet waarderen - vooral willen horen dat je het leuk vind! Goede opbouwende kritiek geven waarmee je de ander ook iets geeft vind ik echt moeilijk.
    Ja bij Trouw was dat heel goed. Leuke tijd tot dat die Godsgezant langs kwam.
    Ferrara schrijf vooral door. Ik heb jou in deze jaren zo vooruit zien gaan in je schrijven. Zo oorspronkelijk en steeds meer een eigen stijl ontwikkelen. Dat vind ik leuk van het lezen van anderen!!!
    van . Eigenlijk vind ik dat zonde van mijn ene

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beetje slordige reactie er hing nog wat achteraan. Ach ja!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ans, ik lees je altijd graag, maar kom er niet dagelijks toe. Af en toe kom ik even mijn schade inhalen. Ga vooral door!

    BeantwoordenVerwijderen