dinsdag 1 januari 2013

Theater

Vanaf negen uur is de kassa van de schouwburg open om de reserveringsformulieren voor het nieuwe seizoen in te leveren. Er zijn meer vroege vogels met een vrije dag want om tien over negen moet ik aanschuiven in de rij.
Het duurt niet lang voor het eerste commentaar door voorbijgangers wordt geleverd.
‘Geven ze hier iets weg?’
‘Is er een vroege voorstelling vandaag.’
 ‘Wat een luxe rij’: zegt een mevrouw misprijzend. ‘Elders op de wereld wordt die gevormd voor brood of rijst. En u staat met zijn allen in de rij voor een avondje uit.’

We hadden ook gebruik van de post kunnen maken maar de kans is groot dat dan het formulier te laat binnen is om nog alle wensen vervuld te zien.
Garantie biedt ook de vroege escapade niet. Wie het eerst komt wie het eerst maalt wordt niet gehanteerd.
‘Zal je zien dat die postzak straks wordt leeggestort terwijl wij nog hier staan, vissen we alsnog achter het net.’ zegt een toekomstige schouwburgbezoeker.

Een mevrouw neemt, staande in de rij, het programmaboek uitgebreid door en vult ter plekke het formulier in. Het humoristisch bedoelde commentaar komt snel op gang.

‘Ho even, ik heb uitgebreid met mijn vrouw het programmaboek doorgenomen en u beslist hier zomaar even in uw eentje wat u wilt gaan zien.’

‘Achter aansluiten als je nog niet klaar bent met invullen, als je straks naar binnen mag.’

‘Gaat u alleen al die voorstellingen zien, zullen we eens afspreken?’

Zij kan er de humor wel van zien.

Geleidelijk aan schuift de rij op en na een half uur heb ik mijn formulier ingeleverd.
Ik ben het theaterseizoen in elk geval gezellig begonnen.

5 opmerkingen:

  1. zo`n rij mensen kan je tegen vallen pffft maar als je van de situatie een gezellig samen zijn kunt maken valt het ook weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukkig hoefde ik op 1 januari nergens in een of andere rij aan te schuiven. oh ja, toch wel, in de rij mensen die stilletjes 2013 kwamen binnengedwarreld. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh ja, nog dit: bij welke schrijfveer hoort deze? ik zag hem wel staan bij Heldinne, die nieuwe lijst. groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hilde, de rij was niet van vandaag. Ik heb soms van die verhaaltjes op de plank liggen. De nieuwe schrijfverenlijst vind je hier http://www.heldenreis.nl

    BeantwoordenVerwijderen