zaterdag 26 januari 2013

Uitvinding

In 1967 begon ik mijn loopbaan in de verpleging en tot 2003, in mijn laatste baan als zorgmanager in een verzorgingshuis, heb ik uitvindingen voorbij zien komen.
Zo waren in 1967 alle spuiten van glas en gingen na gebruik naar de sterilisatieafdeling. Het laat zich raden hoeveel werk het was om die dingen eerst huishoudelijk schoon te maken voor ze naar de autoclaaf konden.
Maagsondes en blaaskatheters waren van rood rubber en gingen dezelfde weg.
Infuusnaalden waren dikke poken en de vloeistof die werd toegediend zat in glazen flessen met een rubber dop die je moest desinfecteren voor de naald kon worden ingeprikt. Het infuussysteem was wel van plastic en voor eenmalig gebruik bedoeld.
Tegenwoordig is bijna alles van wegwerpmateriaal gemaakt. Ik heb het zien komen en het gemak ervan mogen ervaren.
Verbandartikelen werden steeds beter en vooral de pleisters, gebruiksvriendelijker.
De steriele trommel waarin de gazen waren opgeborgen en die met een zogenaamde korentang tevoorschijn werden gehaald verdween geleidelijk aan omdat de gazen apart werden verpakt.
Voor de steriliteit was dit een enorme vooruitgang.
Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar ik heb in mijn opleidingsziekenhuis de eerste monitor zien komen. De cardioloog was er apetrots op.
Als je een heup brak lag je weken in een onmogelijke houding in een kleefpleisterrekverband en kon je op doorligwonden wachten. Tegenwoordig krijg je zelfs op hoge leeftijd een kunstheup en ben je na een kort revalidatieprogramma snel weer thuis, dat je het daar dan in je eentje moet zien te redden is van ondergeschikt belang. Niet alle verandering is verbetering…
Er verschenen tilliften, hoog/laagbedden enz. eerst nog met hand en voetbediening maar ook dat is inmiddels achterhaald. Alles gaat elektrisch.
Het looprekje werd vervangen door een driehoekig geval op wieltjes wat weer de voorganger van de rollator was. De eerste rollator die ik binnen de muren van het verzorgingshuis zag verschijnen was groen van kleur en kostte 1.100 gulden. Een bedrag dat destijds door de ziektekostenverzekering en later door de gemeente werd betaald. Inmiddels kun je dit hulpmiddel zelfs bij de Gamma aanschaffen en zijn de prijzen fors gedaald.
Technische uitvindingen zijn de zorg ten goede gekomen. Of je dat van marktwerking en concurrentie ook kunt zeggen is de vraag.

9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig verslag Ferrara. Daar heb ik echt van genoten. Heel beeldend kwam het op me over.
    Hartelijk dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongelooflijk hoeveel veranderingen jij hebt meegemaakt in jouw vak. Zeer boeiend om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al schrijvend vond ik dat zelf ook en kwam met schrik tot de ontdekking dat het lang niet alles was. Ik heb bijvoorbeeld nooit op een operatiekamer gewerkt, reken maar dat daar ook veel is verbeterd.

      Verwijderen
  3. Ja veel uitvindingen maar is de zorg er beter door geworden? Ik heb hier in huis vanuit mijn wijkverpleegkundige tijd nog een metalendoosje inclusief glazenspuit plus pooknaald, wat we in kokend water konden steriliseren. Ook nu nog. Verder bewaar ik meel in gaasjestrommel, die we vroeger vulden met zelfgevouwen gaasjes waarna ze gesteriliseerd werden.
    Ik vind het jammer dat nu alles van buiten wordt aangevoerd. Gaasjes vouwen gebeurde op een rustig moment op de afdeling. Wij (leerling) verpleegkundigen zaten dan bij elkaar. Holden even niet onze benen uit de kont en hadden onder het vouwen een soort van patiéntenoverleg.
    Door het werk zogenaamd efficiënter te maken ( proces uit de industrialisatie) is er veel verloren gegaan in de zorg. Veel tijd gaat verloren aan vergadering en overleg en met de hygiëne (handenwassen) wordt het ook niet erg nauw genomen met infecties tot gevolg. Ach ja breek me de bek niet open. Niettemin heb je al die uitvindingen mooi op een rijtje gezet en mij tot deze uitgebreide reactie verleidt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sag, hoeveel wattenstokjes heb jij gedraaid in de zogenaamde verloren uurtjes, vooral in de nachtdienst? ;0))

      Verwijderen
    2. wattenstokjes heb ik nooit hoeven draaien. Ik heb tijdens mijn avondschoolopleiding VWW twee jaar achter elkaar nachtdiensten gedraaid en studeerde in de rustige uurtjes. Moest wel instrumenten schoonmaken en in de sterilisator zetten.
      Op de kinderafdeling luiers vouwen etc. Maar het zijn dit soort activiteiten die de verpleegkundigen verdeeld over hun dienst een peride van rust gaven. Die hebben ze er allemaal uitgeknipt met het gevolg dat de verpleegkundigen zich nu uit de naad lopen. Ik wil hier niet mee zeggen dat vroeger alles beter was. Alleen ik maak me wel zorgen over de gezondheidszorg als instituut. ;-)

      Verwijderen
  4. interessant verslag over de veranderingen die jij tegenkwam in jouw vakdomein. ik denk -neen, ik ben overtuigd- dat vooruitgang/veranderingen zich in alle domeinen hebben voorgedaan. de wereld blijft niet stil staan, alles wordt efficiënter, doeltreffender, precieser. Én, men blijft maar nieuwe zaken uitvinden! Dat zit in de mens, 'het kan altijd beter' lijkt 's mens motto te zijn!
    groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant om te lezen Ferrara. Het is eigenlijk ongelooflijk hoeveel er veranderd is op (operatie)technisch gebied. Vooral de laatste jaren.

    BeantwoordenVerwijderen