maandag 21 januari 2013

Zingen

Op de lagere school voor openbaar onderwijs hadden we één keer per week een zanguurtje.
De hele bundel “Kun je nog zingen, zing dan mee” is in mijn schooltijd de revue gepasseerd.
Sommige teksten begreep ik als kind amper, maar ik zong ze uit volle borst mee omdat ik zingen nou eenmaal leuk vond.
Wat wist je van Neêrlands stam en vaad’ren zonen of dat het de plicht van iedere jongen was om voor d’onafhankelijkheid te strijden.
De paden op de lanen in, ja dat begreep wel, maar een koeltje dat stoeit, geen idee wat dat was.
En dan waren daar de teksten die mijn fantasie tot leven brachten.
De voerman op het karretje dat op de zandweg reed, vond ik een zielige man en de eenzame herder op de grote stille heide kon ook op mijn medelijden rekenen.
Michiel de Ruiter in zijn blauwgeruite kiel die de ganse dag aan het grote wiel draaide, dat jochie had geen leven.
Ontzag had ik voor wakk’re jongens, Hollands trots, die in het woedend golfgeklots gevaren noch dood vreesden. Ik had er de vreselijkste beelden bij.
Tweestemmig en de canons waren heerlijk om te doen, maar het mooiste was “De Waldhoorn” en dat jij dan op de gang de echo mocht zingen. Had je toch een soort solo optreden.


foto eigen collectie

6 opmerkingen:

  1. Wat een leuk logje. Ik zie je op de gang staan. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. och heerlijk ja, en dan de Tweede Stem op de grote stille heide!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke herinnering.... vaag herinner ik me ook zo iets, helaas ben ik grotendeels vergeten maar de pret bij de canons komt wel terug nu jij er zo over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk verhaal! ook ik zong erg graag als kind, en inderdaad begreep ik ook niet steeds waar het over ging. als het maar goed klonk! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja zingen is eigenlijk je ziel uitzingen denk ik wel eens.Zingen is ook verhalen wat er gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend, ja het komt, zoals jij het schrijft, allemaal weer voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen