zondag 17 februari 2013

Opoffering

Madeleine is er altijd als eerste bij om in te springen als er problemen zijn met de dienstlijst.
Met Kerst in de nachtdienst, nieuwjaarsdag vroege dienst.
‘Ik werk wel met Koninginnedag, dan kan Trudy met haar kinderen op de rommelmarkt zitten.’
‘Hoeft niet’, zegt Trudy. ‘Mijn kinderen zitten daar liever zonder mij.’ ‘Welnee, ik doe het graag.’
Er is volleybal toernooi en Madeleine biedt spontaan aan late dienst te doen die dag.
Collega Mineke meldt zich ziek en voor iemand kan aanbieden haar diensten over te nemen, heeft Madeleine dit al met de manager geregeld. Die is blij dat hij niet al teveel aan zijn dienstlijst hoeft te sleutelen en neemt het aanbod zonder commentaar aan.
Bij de andere personeelsleden ontstaat langzamerhand irritatie. Madeleine doet de diensten die zij overneemt namelijk niet met vreugde. Als collega Wilma haar daar, tijdens een late dienst, op aanspreekt komt het hoge woord eruit. Madeleine vindt dat ze zich opoffert voor haar collega’s en dat zij dat weinig waarderen, maar iemand moet de boel toch draaiende houden.
Wilma schiet de opmerking in het verkeerde keelgat en dient Madeleine van repliek.
‘Kom op zeg. Jij staat altijd vooraan om diensten over te nemen. Iemand moet het toch doen? Niemand heeft ooit gezegd dat jij altijd die iemand moet zijn. Je biedt voortaan maar minder snel je diensten aan, geef een ander ook eens de kans. Jij je opofferen…mij zul je bedoelen, met een sacherijnige collega werken dat is een opoffering, zo gezellig is dat niet.’
Die avond komt het tussen de twee niet meer goed. 
De volgende dag meldt Madeleine zich ziek.
Vijf collega’s bieden aan haar nachtdienst over te nemen. Iemand moet het doen.

3 opmerkingen:

  1. TJa naar opofferingen spuug ik ook pfffft schijnheilig gedoe.Wij hier thuis zeggen zeg van harte nee als je niet wilt maar zeg ook van harte ja als je jezelf aanbied zonder gemier of gezeur achteraf.Ik zeg altijd maar zo maak het conflict direct kenbaar en vecht er dan maar om wie nu de klos is vandaag.Maar ga niet zitten mokken omdat je iets doet wat je eigenlijk niet wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las ergens: Wanneer je iets geeft om iets terug te krijgen, is het geen gift maar een lening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh, zo moeilijk, opofferen, goed weergegeven al die dilemmo's. En soms móet het ook echt.

    BeantwoordenVerwijderen