zondag 3 maart 2013

Boeken

Hoeveel tijd lees jij gemiddeld per week?

Dat hangt ervan af wat je onder lezen verstaat.
Ik begin de dag met de krant en in het weekend komen daar dan de bijlagen bij, de aandacht die dat vraagt schat ik op zo’n zes uur in de week .
Als ik een fijn boek heb lees ik meer achter elkaar door ongeveer 3 uur per dag haal ik dan, wanneer ik me er doorheen moet worstelen leg ik het boek sneller even weg.
Sinds ik een E-reader heb is lezen in bed makkelijker geworden dus komt er soms een uurtje per dag bij.
Maar ik heb ook dagen dat ik geen leesboek inzie. Geen leuk boek, geen zin, geen tijd of andere smoezen die je kunt bedenken.
De uren dat ik bezig ben achter de laptop zijn er zeker tussen de 6 en 8 uur per dag.
Zelf schrijven en buurten bij andere bloggers en daar dan weer interessante zaken opdoen en opzoeken op internet. Of naar de bieb om daar een boek te halen wat is aangeraden, ja en dan stijgt het gemiddelde zo weer. Trouwens wat denk je dat #50 Books aan leestijd oplevert?
De bladen die hier op de mat rollen “Onze Taal” en “Schrijven” in totaal over de tijd uitgestreken twee uur per blad. En dan heb ik het vrijwilligerswerk voor het Meertensinstituut nog niet eens meegeteld, als daar straks de nieuwe lijsten weer van binnenkomen haal ik twee uur per dag, maar die vallen dan in de 6 a 8 uur die ik hierboven heb gemeld.
Momenteel volg ik een schrijfcursus en dat vraagt extra aandacht voor eigen huiswerk en het lezen van de stukken van medecursisten, maar dat laatste is met gemiddeld een uur in de week wel gedaan, afhankelijk van de hoeveelheid huiswerk en ieders resultaat.
Twitter en Facebook houd ik me verre van dat kost dus geen tijd.
Maar straks in de vakantie lange avonden onder het luifeltje voor de caravan, heerlijk lezen.
Tja hoeveel tijd besteed ik nu gemiddeld aan lezen, ik weet dat niet precies, het is van zoveel factoren afhankelijk, maar dat ik dagelijks met taal bezig ben is zeker.

4 opmerkingen:

  1. Ferrara je hebt dit zeker ook voor mij geschreven, want zo ziet mijn leesleven er ook ongeveer uit. Heb je ook al die ondertitelingen bij het film kijken genoemd. Mijn ogen staan gewoon niet stil.
    groet Sa!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongelooflijk maar waar. Ik denk dat ik van mijn wakkere uren minstens 80% lezend en schrijvend doorbreng. Online, met mijn neus in een boek en met cryptogrammen. Dat zijn dus meer dan 12 uren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Taal is zo te lezen echt je ding ;-)
    Leuk dat je ook een schrijfcursus aan het volgen bent. Succes daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja jij leest veel en schrijft ook veel zo te lezen Ferrara

    BeantwoordenVerwijderen