woensdag 13 maart 2013

Boeken

25 jaar geleden schoven echtgenoot en ik twee huishoudens in elkaar.
De inhoud van mijn boekenkast kwam gedeeltelijk voort uit een lidmaatschap van Boek en Plaat
De dubbele boeken werden uitgezocht en de rest kwam bij elkaar in de kast te staan.
Daar staan ze nog steeds. Er is in de loop der jaren veel bijgekomen. Uit erfenis, door te kopen en door inleveren van gekregen boekenbonnen.  
We hebben eindeloos veel boekenmarkten bezocht en gespeurd naar de boeken die er beslist nog moesten komen. Heerlijk om te doen, vooral met zomers weer en dan met je schatten uitzakken op een terrasje. Op die manier hebben we bijvoorbeeld alle werken van Jo Spier bij elkaar gescharreld.
Romans, naslagwerken, fotoboeken, reisgidsen, themaboeken er is voor elk wat wils in onze
boekenkast.
Zelfs de laatste druk van de Winkeler Prins goud op snee houdt, ondanks internet, nog een hele plank bezet.

Tegenwoordig haal ik veel leeswerk uit de bieb, maar er zijn boeken die ik toch graag in de kast wil hebben en die koop ik dan. Een boekenbon als cadeau is nog altijd welkom.
Ik lees nu De Verdovers van Enquist. Gehaald in de bibliotheek maar zeker weten dat ik die ga kopen, in de echte boekhandel, dat heeft toch mijn voorkeur. Net als snuffelen in de bibliotheek, dat blijft een prettige bezigheid. Even op een krukje tussen de kasten zitten lezen om te zien of het boek de moeite waard is.

Sinds kort ben ik in bezit van een E-reader, aangeschaft i.v.m. het gewicht in de vakantiebagage.
Dat koopt en leest anders en ik moet toegeven dat het lezen me reuze meevalt. Vooral lezen in bed is een stuk aangenamer geworden. Klein en weinig gewicht.
Downloaden en kopen via Internet heeft niet dat knusse van de boekhandel, dat vind ik het enige nadeel. Dat ik straks heel veel boeken zonder gewicht kan meenemen in het vliegtuig en op caravantrip is een groot voordeel.

Tip: Kijk even op de gevelstenensite het thema is Boekenweek. http://www.gevelstenen.net/kerninventarisatie/ of klik op het schrijfveertje in de rechter zijbalk.


1 opmerking:

  1. Inderdaad ze zo`n E-reader is op vakantie wel en uitkomst .Scheelt zoveel bagage.

    BeantwoordenVerwijderen