maandag 8 april 2013

Boeken

Vraag 13: In hoeverre mag je rekening houden met de persoon van de auteur bij het lezen van zijn/haar fictie.

Moeilijke vraag.
Ik weet niet of het mag of moet.
De danscarrière van Arthur Japin zal ongetwijfeld geholpen hebben bij het schrijven van “Vaslav”, maar zelf heb ik geen verstand van ballet dus bij het lezen van dat prachtige boek heeft het voor mij niet uitgemaakt. En bij een “Schitterend gebrek” zal het liefdesleven van Japin mogelijk een rol hebben gespeeld. Het heeft mij niet beziggehouden.
En zo kan ik nog wel een handvol schrijvers opnoemen waar ik weinig van afweet, maar die ik wel graag lees. Natuurlijk zal een schrijver uit eigen ervaring putten, wie doet dat niet? Of het verhaal boeiend is geschreven is voor mij van meer belang. Ik heb mateloos bewondering voor de research die schrijvers doen voor ze zich aan een boek zetten.
Maar dat is een ander onderwerp.

4 opmerkingen:

  1. Nou top zeg zoals jij kort en bondig deze vage vraag heb beantwoord Ferrara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. maar mij werd pas duidelijk waarom ik Buiten is het Feest zo slecht vond, toen ik hoorde waar het "in 't echies" over ging. Dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, snap ik, daarom ben ik er(nog steeds)niet aan begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als ik een boek lees, heeft het leven van de schrijver geen belang. een tof boek is gewoon een tof boek, maakt niet uit wie her schreef.

    BeantwoordenVerwijderen