vrijdag 12 april 2013

Spirituele ervaringen

Als je de bedevaartsplaats Fátima binnenrijdt zie je het beeld van de drie herderskinderen, waaraan Maria ooit is verschenen, op de rotonde staan. De plaats waar ze zijn neergezet is weinig spiritueel.
Om te zien is het een lief groepje met dat ene schaapje in hun kielzog. 
Op het gigantische plein voor de basiliek van Fátima is een speciaal pad aangelegd waar je op je knieën boete kunt doen. Ik hoop voor de vrouwen die ik tijdens hun gang heb geobserveerd dat ze een spirituele ervaring hebben gehad. De man die met zijn tablet opnames voor het thuisfront maakte deed dat in elk geval weinig geïnspireerd. 
De scholieren op schoolreis dachten er een geintje van te maken, maar werden snel door hun begeleider tot de orde geroepen.
Op het terrein grenzend aan de basiliek heeft de commercie toegeslagen. 
Fátima, je wilt het gezien hebben en bent daarna een ervaring rijker.

4 opmerkingen:

  1. Fijne reportage. Je krijgt er een beetje idee van. Het is meestal zo. Ik vraag me altijd af wat 'men' verwacht van zogenaamde spirituele plekken of ervaringen. En wat is spiritueel. Mijn dagelijks leven niet??? Komt spiritualiteit van buiten naar binnen of is het maar net hoe je de werkelijkheid invult en beleeft dus een gesteldheid van binnenuit die je altijd 'gebruiken' kunt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook ooit (lang geleden) Fatima bezocht maar niet op onze knieën ☺ !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb interessant geklikt is dit in Portugal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Novelle, Fatima is inderdaad een bedevaartsoord in Portugal.
      Naar mijn gevoel is het met teveel commercie omgeven, te opgeklopt, waarmee ik niets wil afdoen aan het gevoel wat anderen daar hebben, want ik denk dat de dames die op hun knieën de zware gang gingen dat uit oprecht geloven deden.

      Verwijderen