woensdag 17 juli 2013

De leraar

In de zomer van 1961 verlaat ik de lagere school en na de vakantie begint het grote leven op de U.L.O.
Verplichte aanschaf voor dit onderwijs; een Rijam agenda, andere merken bestaan er niet volgens mij, een vulpen, benodigdheden voor de het vak meetkunde te weten een passer, gradenboog en een tekendriehoek. Voor aardrijkskunde een Bosatlas. Alle genoemde attributen koop je bij de plaatselijke boekhandel.
De rest van de boeken leen je van school en ze dienen te worden gekaft met donkerbruin papier eveneens te koop bij voornoemde boekhandel.
Onze klassenleraar is in mijn ogen een autoriteit, maar dat beeld zal niet lang bestaan.
Klas 1a is een “roerige” klas en voor hem een ramp. Hij blijkt geen ster in orde houden. 
Wij nieuwkomers hebben daar geen idee van, maar de zittenblijvers des te meer en zij maken de man het leven behoorlijk zuur. Ik herinner me een jongen als één van de gangmakers. 
Ik heb diep ontzag voor hem, hij is ouder, kent het klappen van de zweep en weet haarfijn de ongelukkige leraar op zijn zwakke plek te pakken. Het schaamrood kan me nog op de kaken komen als ik terugdenk aan de wanhoop die dat teweeg brengt. Na het eerste schooljaar zien we de leraar niet terug. Geen idee wat er van de man geworden is.

4 opmerkingen:

  1. wonderlijk niet waar hoe het met gezag is gesteld sommige mensen bezitten het van nature en de ander moet er altijd om strijden.Tja waar dat aan ligt......Rijam agenda`s heb je ze nog Ferarra of heb je ze allemaal al weg gegooid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb behalve de rapporten, diploma's en uiteraard schoolfoto's niets uit die tijd. Bij elke verhuizing en gebrek aan zolder, ruim je een beetje meer op van dat soort zaken.
      Nog altijd spijt dat ik de Romy Schneiderverzameling heb opgedoekt, maar ach daar zijn weer andere dingen voor in de plaats gekomen.

      Verwijderen
  2. En de boeken moesten in een leren tas. Twee meisjes droegen spijkerbroeken en pukkltjes (groene legertasjes). Ze moesten later toch van school af. Maar ja dat was 1955/56
    En de Piep (altijd de pijp aan) kon ook geen orde houden. Wat een herinneringen.
    Jij hebt het mooi beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen