vrijdag 9 augustus 2013

Breien

Handwerkles op de lagere school. Alleen voor meisjes.
Het begint met borduren van een boekenlegger waarop je allerlei steekjes moet leren.
De achterkant moet bijna net zo netjes zijn als de voorkant.
We breien pannenlappen van witte katoen. Vierkante lapjes zijn het, met blokjesfiguren. Waarschijnlijk 10 steken rechts en 10 steken averechts, kijk die termen ken ik nog. Het geheel wordt afgemaakt met een blauw katoen gehaakt randje in vasten en stokjes.
Daarna haken we ronde pannenlappen, die bij mij maar niet rond willen worden.
Ja, en dan komt de dag dat we met vier pennen sokken moeten gaan breien.
Wat een ellende, op het moment dat je denkt dat je het door hebt en de boord na veel uithalen tot een goed einde hebt gebracht, kom je bij de kleine hak, pfff, hoe dat in zijn werk is gegaan heb ik uit mijn geheugen gewist. Zou zomaar eens kunnen dat mijn moeder dat probleem heeft opgelost, maar zeker weten doe ik het niet.
Het eindresultaat is een paar sokken van verschillende afmeting die ik nooit heb gedragen.
Insteken, omslaan doorhalen en af laten gaan heb ik ook mijn kleindochter nog geleerd en zij en ik zijn niet verder gekomen dan een das voor haar pop.

4 opmerkingen:

  1. Wat had ik een bloedhekel aan handwerkles. Ik was zo jaloers op de jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herinner me ook nog het moeten breien van een sok. We kregen daarvoor lichtblauwe katoen. Het was warm, en de steken plakten aan de pennen, je handen werden nat, het blauw werd hoe langer hoe zwarter. Weet echt niet meer of ik 'em ooit afgemaakt heb. Breien......niks (meer) voor mij. Krijg er een pijnlijke schouder van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij moesten ook zo'n vierkant lapje breien. Toen het klaar was knipte de juf er een gat in!!! Moesten we leren mazen. Wat een didactische onbenul, ik heb het haar nooit vergeven.
    En i.p.v. een sok moesten we een washandje breien. Met patroontjes er in. Toen het eindelijk klaar was kon je het rechtop zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag m voorbij komen bij Schrijfveren....

    Ik vond altijd dat Juf het zo mooi kon... ik zie haar nog zitten...

    Heb t altijd heel veel gedaan...tot het niet meer mocht...
    vorig jaar na jaren weer opgepakt en in no time toch weer een paar truien gebreid... aiiii, straf volgde... het spul ligt nu weer in de mand... ga het wel weer oppakken maar heb mezelf moeten beloven het langzamer te doen ;-)