dinsdag 13 augustus 2013

Schijnveiligheid

Sinds kort staat er een groen plastic mannetje in de straat met een rood petje op zijn hoofd.
Hij is met een ketting vastgezet aan een lantaarnpaal. De ketting beschermt hem tegen diefstal en omwaaien. Het rode vlaggetje dat hij in zijn hand hoort te houden is verwijderd omdat het te ver de straat insteekt en dus de kans bestaat dat het aan flarden wordt gereden.
Het mannetje moet de automobilisten waarschuwen dat er kinderen op de stoep en het pleintje kunnen spelen en dat waakzaamheid is geboden. Veel werk heeft het mannetje niet want onze eenrichtingsstraat is, wat betreft spelend kroost, dun bevolkt.
Van de week zie ik een auto op de stoep staan en even later rijdt de chauffeur tegen de rijrichting in over het pleintje de straat uit.
Tot mijn verbazing zit de jonge vader, die het mannetje zijn plek aan de lantaarnpaal heeft gegeven, achter het stuur.
Je kunt dan wel veiligheid voor je kind willen afdwingen, maar als je daar zelf niet naar handelt ben je toch een beetje raar bezig. Opvoeden begint bij jezelf.
Ik blijf zitten met de vraag of ik de vader in kwestie, bij een volgende manoeuvre die tegen de verkeersregels ingaat, zal aanspreken.

3 opmerkingen:

  1. Ik zou het gewoon doen als ik jou was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. stiekem een eenrichtingsverkeersbordje in het handje van het mannetje knutselen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind de tip van Heldinne wel sterk. Zou er zeker een opmerking over maken als de gelegenheid zich voordoet. Misschien met een grapje?

    BeantwoordenVerwijderen