donderdag 12 september 2013

Bioscoop

In mijn geboortedorp is geen bioscoop, daarvoor moet je naar de stad die 15 kilometer verderop ligt. Wel hebben we “Ons Centrum” een grote zaal met houten stoelen en een toneel.
In die zaal wordt van alles georganiseerd aan toneelvoorstellingen, zanguitvoeringen, concerten van de plaatselijke harmonie en wat er zoal nog meer te doen is op een dorp in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Ik herinner me vooral de filmmiddagen van de Dikke en De Dunne en van een groep straatschoffies dat alle mogelijke kattenkwaad uithaalt. We gaan er naar toe op kortingsbonnen van de melkboer.
Maar het toppunt van vermaak zijn toch de Sissi-films die ’s avonds worden gedraaid en waar ook de volwassen dorpsgenoten van smullen. Romantiek, hoepelrokken, pracht en praal.
In die tijd begin ik alles te sparen van Romy Schneider en als ik op een dag met een tante naar de stad ga om de film “Mädchenjahre einer Königin” te zien kan ik mijn geluk niet op.
Ik kijk mijn ogen uit in de rij voor de kassa, al die foto’s in de vitrines zijn zo prachtig.
Wanneer ik, nadat de kaartjes zijn gekocht, voor het eerst van mijn leven een bioscoopzaal betreed met rode pluche stoelen, een oplopende vloer en een balkon, val ik bijna om van verbazing en zeg hardop; “Oooooh, ziet zo een bioscoop er uit.”
Ik weet dan nog niet dat ik later in diezelfde bioscoop nog menig film zal zien en dat ik Romy Schneider als idool inruil voor Charlton Heston als Ben Hur en helemaal geweldig El Cid met de prachtige Sophia Loren als zijn vrouw Jimena. Mijn zakgeld gaat op aan de programmaboeken die bij de films horen. Tijdens het schrijven van dit stukje, waarvoor ik even een titel heb gegoogeld, kom ik tot mijn vreugde deze jeugdherinneringen in bewegende beelden tegen.
Daar ga ik nog eens een keer uitgebreid voor zitten. Nee niet op het pluche maar wel voor mijn laptop met speciale draaistoel.

foto internet

2 opmerkingen:

  1. Dag Ferrara, dank voor je reactie op Papagoose; ik heb ook bijzondere herinneringen aan de bioscoop. Toen wij net terug waren uit Canada, zat ik regelmatig met mijn ouders en zus in de Camera aan het Hereplein. Prachtige bioscoop. Voor 7,50 (gulden) in de Royal Loge kijken naar Lawrence of Arabia, Ben Hur, The Ten Commandments en ga maar door. Dierbare herinneringen. Mooi stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk logje. Mijn eerste kennismaking met een bioscoop was met ouders en broertje. We gingen helemaal naar de andere kant van Den Haag om de "Sound of music" te zien. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen