vrijdag 29 november 2013

Een ledikant

Ik pieker al de hele dag over deze schrijfveer.
Ik zit met de vraag: wat is een ledikant en wat is een bed. Waar zit het verschil?
Bij het woord ledikant denk ik steevast aan de grote donkerbruine ombouw die in moeder’s slaapkamer stond. 
Aan weerskanten twee kastjes dat het slaapkamerameublement compleet maakte.
Het ledikant verhuisde mee naar diverse locaties. Toen, na een zoveelste verhuizing, haar slaapkamer wat aan de krappe kant bleek, raakte één van de kastjes in ongenade.
Afstand doen van het bruine gevaarte zelf, was niet aan de orde. Als het nodig was werd de matras vervangen, maar de ombouw bleef. 
Ondanks het feit dat, naarmate ze ouder werd en opstaan vanaf de lage matras meer moeite ging kosten, wilde ze het vertrouwde ledikant niet kwijt. 
Als het aan mijn moeder had gelegen was het ledikant meeverhuisd naar haar seniorenflat.
Ze kreeg echter van een bevriende beddenfabrikant een hoog seniorenbed cadeau dat ze niet kon weigeren. Ze vond het wat aan de smalle kant, maar verder bood het alle comfort dat ze nodig had.
Naar mijn idee sliep mijn moeder na haar laatste verhuizing niet meer in een ledikant maar in een bed.
Voor mij zit het verschil toch in de ouderwetse houten ombouw.


foto internet

8 opmerkingen:

  1. Zo had ik het ook opgeslagen in mijn geheugen. Toch blijkt een ledikant alles te zijn wat matras en beddengoed op zijn plaats houdt. Dus het mag van hout, metaal en gespannen linten of springveren zijn gemaakt, de buitenboel blijft een ledikant.
    Wij zijn al in de jaren 80 op seniorenhoogte gaan slapen i.v.m. rugproblemen van manlief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hè, seniorhoogte zowel van ledikant/bed als het toilet.

      Verwijderen
  2. Met Marja eens. Een bed is een algemener en vager begrip voor het totaal. In het algemeen is bestaat een bed uit een ledikant met matras, lakens en dekens en een kussen. Naast de ombouw waar het matras in ligt hoort nmm een lattenbodem of spiraal ook bij het begrip ledikant. In wikipedia staat het dus redelijk goed en de vertaling bed frame in het Engels is nog een stuk duidelijker.


    Bij de etymologie staat er bedmeubel achter, wat ik ook een mooie omschrijving vind.
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/ledikant

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, een ledikant is van hout, dat staat voor mij vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van eikenhout! Donker eikenhout dat eeuwig meegaat.
    Sinds gisteren heb ik ook een bed op hoogte maar dat kun je absoluut geen ledikant noemen! Het is zo hoog dat ik er bijna een opstapje bij moet hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ledikant is een oud woord voor bed net als kabinet voor een kast. Tja als ik ledikant hoor dan denk ik aan de nieuwe blauwe fiets die tegen het ledikant van mijn ouders stond .Ik was destijds plusminus 6 0f 7 jaar.... zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou je het zegt, ik denk dat mijn paarse fietsje daar ook stond op de ochtend van mijn 6e verjaardag.

      Verwijderen