zaterdag 16 november 2013

Een verbod overtreden

‘Beste collega’s, ik moet jullie iets vertellen.
Vaak gaat het tijdens de koffie en lunchpauze over het uitgeven van geld.
De een gooit het over de balk, de ander geeft zijn geld uit met beleid of is extra zuinig om te kunnen sparen.
Onderling zijn we het oneens over loterijen en het steunen van goede doelen.
Velen van jullie kopen loten en zeggen daarmee tegelijkertijd geld te doneren, jullie hebben geen idee aan welke organisatie jullie je zuurverdiende geld geven. Je weet niet eens of het wel op de goede plek terecht komt en hoeveel geld er aan de strijkstok blijft hangen.
Ik ben één van de weinigen die daar negatief over oordeelt, omdat ik vind dat al die bekende Nederlanders ook betaald worden van geld wat je beter zou kunnen besteden.
Trots vertel ik in die discussies dat de collectant, die bij mij aan de deur komt, altijd een bijdrage in de bus krijgt naast de donaties die ik per bank betaal. Ik heb echter nooit verteld dat ik dat laatste op een manier doe dat het aftrekbaar is van de belasting. Het is een kwestie van slim boekhouden en de regels zijn nou eenmaal zo gemaakt dus het mag, vind ik.
Maar wat ik nu ga vertellen zullen jullie me niet in dank afnemen. Ik heb uiteindelijk geen weerstand kunnen bieden aan de lokkende reclame van de staatsloterij en heb mijn geweten in slaap gesust met de smoes dat alleen de Staat er aan verdient en indirect de belastingbetaler ook. Dat zijn wij tenslotte allemaal. Nou ja laat ik er maar niet langer omheen draaien, ik heb bij de trekking van gisteravond een half miljoen gewonnen. Belastingvrij wel te verstaan. Zoiets blijft natuurlijk niet geheim, dus kunnen jullie dat nieuws maar beter uit mijn eigen mond vernemen. Jullie geloven vast niet dat het mijn eerste en tevens laatste lot is.’

6 opmerkingen:

  1. Je houd ons voor mal zeker Ferrara hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga je hoe dan ook feliciteren, al is het alleen maar met je schrijfstukje!!!
    Trakteer jezelf maar op iets heel leuks! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hebben jullie het woordje fictie gezien?
    Het zinnetje "Ik moet jullie iets vertellen" was een opdracht vanuit de schrijfcursus. Het onderwerp mochten we zelf bepalen.
    Het loterijverhaal bleek ook geschikt als schrijfveer.
    Ik zit hier inderdaad "niet rijk' te wezen. Wel blij met jullie reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het je van harte gunnen. Je stukje is sowieso leuk.
    Kom je nog even zwijmelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Wat zou het leuk zijn hè....
    En wat de Postcodeloterij betreft, dat komt echt bij de Goede Doelen. Desondanks is het helemaal aan jou wat je ervan vindt, ik deel je standpunt grotendeels.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha, nu moet Klein Schrijflust toch werkelijkheid kunnen worden!

    BeantwoordenVerwijderen