dinsdag 12 november 2013

Nederland leest

Het stukje over de bibliotheek heb ik herschreven.
Met toestemming van Pasquali de suggestie van de beleids en uitwaaidagen verwerkt.

Sinds kort is de plaatselijke bibliotheek geheel vernieuwd. Ze werd tweede in de landelijke competitie Beste Bibliotheek van Nederland. Geen idee wat de criteria zijn geweest voor de grootschalige herinrichting van alle bibliotheken, maar blijkbaar heeft mijn bieb voldaan aan de meeste eisen.
Behalve de twee sleuven, waar je de boeken in laat glijden die je terug komt brengen, is niets meer hetzelfde. Ik verdwaal bij elk bezoek en na raadplegen van de computer kom ik toch bij de informatiebalie uit waar ze mij, na het opnieuw intikken van mijn vraag, op het juiste pad zetten.
“Mevrouw, het boek van Frank Westerman over het Lipizzaner paard vindt u in de categorie dieren.”
Huh? Westerman stond altijd gewoon onder de W. was niks mis mee. Wat nu als hij het in zijn hoofd haalt een liefdesgeschiedenis te schrijven moet ik hem dan bij Romantiek zoeken? 
Stel dat die liefdesgeschiedenis eindigt met een moord, dan staat dat boek misschien wel in de kast Spannend? 

Wie bedenkt zoiets? Hoeveel heidagen zijn daarvoor nodig geweest?
Ik stel me voor dat een handvol bibliotheekmanagers een paar dagen in een conferentieoord heeft gebivakkeerd. Brainstormend over de herininrichting van alle bibliotheken in den lande komen ze tot de conclusie af te willen van het stoffige imago en dat men met zijn tijd moet meegaan. Frisse kleuren, design meubilair en een onoverzichtelijke omgeving moet de lezer weer massaal naar de bibliotheek brengen.
Ik hoor Harlingen zeggen dat de hele indeling op de schop moet. Er moeten gezellige zitjes komen, zodat je ter plekke al met een boek kunt gaat zitten.
Groningen vindt dat je moet kunnen afspreken met vriendinnen, maar dan moet er ook een koffiecorner zijn met liefst alle Italiaanse varianten.
Alkmaar stelt voor meer computers te plaatsen zodat de jeugd na schooltijd kan gamen en dan vooral de spelletjes die ze thuis niet mogen spelen. Zo trek je jeugdig publiek. Dat heeft tenslotte de toekomst.
Assen voelt daar niets voor, voor je het weet fungeer je als buitenschoolse opvang.
En die zitjes…alle kans dat de plaatselijke daklozen er bij slecht weer hun dutje komen doen.
Harderwijk vindt alle voorstellen zo gek nog niet want je maakt de bibliotheek wel voor iedereen toegankelijk en dat is toch wat ze willen. Mogelijk dat de bejaarde doelgroep voor problemen zorgt, maar als we nou de Grootletterboeken buiten schot laten…
Eindhoven brengt de indeling van de kasten in. We moeten meer naar het idee van een boekhandel. Indelen op categorie bijvoorbeeld en die aangeven met strakke letters en gekleurde logo’s boven de kasten. Echt design dus.
Heerlen raakt daardoor geïnspireerd en stelt voor bij de ingang een lage tafel te zetten waarop alle teruggebrachte boeken komen te liggen en op een andere tafel de aan te raden titels. Nadeel is dat je de ruggen van de boeken dan niet meer kunt lezen, maar ach daar moet de lezer maar aan wennen.
Zierikzee vraagt zich af of je met een speelse heropstelling van de kasten ook niet wat willekeurige titels tegen de wanden kunt zetten. Je moet dan wel afstappen van het zoeken op alfabet, maar dat laat je toch al voor een deel los als je op categorie gaat indelen.

De heidagen worden succesvol afgesloten en men gaat landelijk enthousiast aan de slag.
De ene na de andere bibliotheek sluit tijdelijk om na de herinrichting weer feestelijk open te gaan. In mijn bibliotheek lijkt het erop dat ze alle mogelijkheden die zijn ingebracht ook hebben uitgevoerd. Ik kan er moeilijk aan wennen. Voel me net een kat in een vreemd pakhuis.

3 opmerkingen:

  1. Hier hebben ze in hun onmetelijke wijsheid besloten om bijvoorbeeld Christa von Bernuth bij de V te zetten. VONB staat er op de rug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ferrara, ik breek even in op je blog. Ik las je reactie bij Elly waarin je schreef dat je wel wat aan mijn reactie had. Ik kan me je gevoelens voorstellen want ik heb ze ook, dat idee van me aangesproken te voelen. Daarom heb ik daar weer gereageerd en ook op dat blogje over Filolikia. Ik hoop dat jij daar ook wat aan hebt.
    Groetjes

    Willem (Platoonline)
    Ik kan me vo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou jij kan schrijven hoor en ja de bibliotheek is hier ook erg veranderd en ik vind het ook erg jammer dat ze oude uitgaven bijna niet meer hebben van schrijvers van voor 1940

    BeantwoordenVerwijderen