maandag 4 november 2013

Wat viel bij u niet in goede aarde

Het toontje van de zin doet me denken aan “Man bijt Hond”
Maar eer ik voor de camera uit de doeken zal doen wat er bij niet in goede aarde viel, moet er heel wat gebeuren.
Toch zijn er van die momenten dat je denkt, wat moet je hier nou mee?
Mij overkwam het in de bibliotheek, die sinds kort geheel opnieuw is ingericht.
Het hele interieur is op de schop geweest en het is zo goed gedaan dat ze er de tweede prijs mee hebben gewonnen in de landelijke competitie. Wat de criteria zijn geweest is mij een raadsel, maar mijn bieb heeft er blijkbaar voor een groot gedeelte aan voldaan. Sinds die herinrichting verdwaal ik bij elk bezoek en kom na raadpleging van de computer uiteindelijk toch bij de balie uit, waar ze mijn vraag opnieuw intikken om mij vervolgens de weg te wijzen naar de juiste kast. Want daar zit het euvel, waar je vroeger op alfabet kon zoeken begint je speurtocht nu op genre.
Je moet voortaan weten in welke categorie de titel van je keuze valt. Literatuur, Waargebeurd, Romantiek, Spannend enz. Gewoon lekker struinen is er niet meer bij, want de kans is groot dat je de schrijver niet kunt vinden omdat zijn of haar boek in een ander gedeelte van de bibliotheek staat.
Zo kon het gebeuren dat ik Frank Westerman’s boek over het Lipizzaner paard bij de categorie dieren moest zoeken. Ik kan jullie zeggen dat het bij mij niet in goede aarde viel.
Tot voor kort stond Westerman gewoon onder de W, maar als hij het in zijn hoofd haalt een liefdesgeschiedenis te schrijven moet ik hem dan bij Romantiek zoeken? 
Stel dat die liefdesgeschiedenis eindigt met een moord, dan staat dat boek misschien wel in de kast Spannend?
Het zal aan mij liggen, ik zie er de logica niet van. Bij mijn volgende bezoek aan de bibliotheek ga ik mijn ergernis aankaarten. Ik kan hier wel mopperen, maar daar worden ze in de bieb niet wijzer van.

7 opmerkingen:

  1. Ja daar noem je wat Ferrara hier in Hoogeveen is het zelfde gebeurt. Ik zoek nu voornamelijk op naam in de computer en reserveer mijn boeken via de site van de bieb.Bevalt beter als dat gezoek overal brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou hier ook niet vrolijk van worden. Het is niet eens een slimme actie, want een fervente thrillerlezer, zal niet zo snel in een ander genre belanden. Laten ze het maar snel terugdraaien.
    Ik moest ook meteen aan "man bijt hond" denken. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ga niet zo vaak naar de bieb, maar geef mij ook maar gewoon klassement op alfabet! uitzondering hierop zijn de reisgidsen natuurlijk, die vind ik steevast bij categorie reizen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd baas boven baas, hier in Gouda wordt een prachtige buurtbib opgedoekt ( bezuinigen!) en wordt vervangen door...een boekenkluis. Getverderrie, via internet bestellen en dan daar met een pasje de automaat in om ze af te halen. Hoe verzinnen ze het!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben nog geen lid maar ben wel van plan dat te worden, zodra mijn Nieuwe Leven begonnen is. Maar dit soort perikelen weerhoud me er onmiddellijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat de bibliomanagers hier heel wat beleids-en uitwaaidagen op de hei aan hebben besteed..dus wees nou maar tevreden met wat er voor je bedacht wordt..men heeft het beste met de lezer voor..:-((((

    Pasq.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Pasq, leuk je hier te treffen. Wat denk je vallen die heidagen onder organisatie of natuur?

      Verwijderen