zondag 1 december 2013

Top 2000 2013

Heer Halewijn
http://www.cambiumned.nl/poeziehalewijn.htm
Rolling Stones nr: 196
"You can't always get what you want"
www.youtube.com/watch?v=WbjZA3aAH3s

Nadat ik het liedeke van Heer Halewijn twee keer goed had gelezen kon ik in eerste instantie alleen nog maar aan "Killer Queen" van Queen denken. Die keus was enkel gebaseerd op de titel, na bestudering van de tekst inclusief de slechte Nederlandse vertaling besloot ik op zoek te gaan naar een andere song en vond "You can't always get what you want" van de Rolling Stones. Heer Halewijn kreeg uiteindelijk het laatste maagdekein dat hem bezocht ook niet.
Het werd hem zelfs noodlottig het kostte hem letterlijk en figuurlijk zijn kop. Ook in de song van de Rolling Stones gaat het er op het eind nogal bloederig aan toe.

Spelregels voor schrijven met de Top 2000 vind je hier www.heldenreis.nl onder blog.

3 opmerkingen:

  1. Leuk! Had eigenlijk nooit zo op de tekst van dat Stonesnummer gelet ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het leuke van deze manier met de Top 2000 omgaan. Ik heb dat voorgaande jaren ook ervaren. Sommige teksten zijn (ook) in het Engels echt complete smartlappen of blijven zichzelf herhalen.
      De benadering van dit jaar vind ik echt geweldig, ik zou Heer Halewijn nooit meer hebben gelezen, denk ik. En ik wist ook niet dat Willem Wilmink (de lieverd) Egidius heeft vertaald. En zo wordt de Top 2000 weer een leerzame ervaring.

      Verwijderen