dinsdag 17 december 2013

Top 2000 2013

Zwerversliefde
Otis Redding nr: 536
“I’ve got dreams to remember”

De weg in poëzieland is voor mij een moeizame gang. Ik kan niet alle dichters en hun nalatenschap even goed volgen. Mijn waardering en begrijpen is nogal wisselend van aard.
Toch is er een tijd geweest dat ik Adriaan Roland Holst hoog in het vaandel had. Ik kocht zelfs zijn verzamelde werken. Uitgegeven in dundruk 1971 bij Bert Bakker. Het boek staat nog steeds in de kast en ik heb er naar aanleiding van Zwerversliefde weer eens in gebladerd.
Er zijn een aantal dunne blaadjes wat meer verkreukeld en de reden daarvan staat me nog scherp voor de geest. Ik las “Zwerversliefde” en “Voor later” menig keer. Voor mij waren die twee gedichten toen onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ze spelen nu geen belangrijke rol meer. Als ik in Bergen langs het standbeeldje van Roland Holst fiets denk ik nog wel eens aan die tijd.
Dreams to remember.

foto internet

2 opmerkingen:

  1. Dan is dit boek zeker een aanrader:
    http://www.ingeleest.nl/recensie/recensie-susan-smit-gisele/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roland Holst is niet altijd even toegankelijk. Vroeger was hij DE dichter. Tegenwoordig is hij al aardig vergeten. Kort is de roem, schreef Wim Kan eens.
    Soms moet je iets van de dichter weten om zijn gedichten te kunnen duiden. Vasalis bijvoorbeeld: prachtige gedichten. Maar het is handig als je weet dat ze vaak begint met een natuurbeschrijving en vervolgens daar iets persoonlijks doorheen weeft. Als je dan ook weet dat ze haar zoontje kwijtraakte aan een ziekte, dan heb je al aardig wat gedichten bij voorbaat ontrafeld.

    BeantwoordenVerwijderen