maandag 2 december 2013

Top 2000 2013

Egidiuslied
Karin Bloemen nr: 395
“Geen kind meer”

Op de dag dat mijn moeder plotseling overleed stond ook mijn leven even stil.
Het voelde alsof er een hapje uit mij was genomen. Er was leegte in en om mij.
Maar je ontdekt al snel dat de wereld naast die van jou gewoon doordraait en je gaat weer mee op het ritme van de dag. Of zoals zo mooi beschreven in het Egidiuslied “Ic moet noch zinghen een liedekijn”.
E zijn inmiddels twintig jaren verstreken. In die jaren zijn er heel wat liederen gezongen, mooie en minder mooie melodieën, zoals dat gaat in het leven.
Ik lees het Egidiuslied en zie dat de vertaling van Willem Wilmink is. De dichter/tekstschrijver uit Twente waar mijn moeder groot fan van was en waar haar roots lagen.
Het dorp waar ik opgroeide en waar zij is blijven wonen is, sinds haar overlijden, mijn dorp niet meer.

Egidius, waar ben je gebleven
Ik mis je zo, mijn kameraad
Jij koos de dood liet mij het leven
Je vriendschap was er vroeg en laat,
maar ’t moest zo zijn, een van ons gaat.

5 opmerkingen:

  1. Ferrara, je moet gewoon de url uit de adresbalk even copy-en-pasten (control-c en dan bij mij control-v, van deze blogpost is dat dus
    http://ferrara-victoriene.blogspot.nl/2013/12/top-2000-2013_2.html. Dan kunnen mensen gelijk naar jouw stukje klikken.
    En wat komen de dingen mooi samen zo ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig heb ik mijn moeder en vader nog..... Ik zou ze zo missen.........
    Mooi geschreven Ferrara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goshie, de Top 2000 is er al weer,leuk zeg! spijtig doe ik deze keer niet mee.
    Een mooi stukje heb je hier geschreven Ferrara.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen mijn moeder overleed heb ik twee regels uit dit prachtige lied op het 'bedankkaartje' gezet.

    BeantwoordenVerwijderen