vrijdag 20 december 2013

Top 2000 2013

Wooningloze
Eric Clapton nr: 1309
“Let it grow”

Het eerste woord dat in me op kwam was dakloos.
Maar daar gaat dit gedicht niet over.
Ik lees eerder dat de dichter zich alleen thuisvoelt als hij kan dichten.
Blijkbaar geeft het hem rust. Zou het te vergelijken zijn met het rusteloze gevoel van het schrijverke dat ontstaat als er een thema of een verhaal in mijn hoofd rondspookt en ik krijg het maar niet goed genoeg geschreven. Schrijven, lezen, herlezen, schrappen, niets wil kloppen. Ik ga iets anders doen. Strijken, het schrijverke wil ook strijken. Afwassen, kan het schrijverke als de beste. Het zit graag een half uur naast me in de sauna. Mijn schrijverke is net een dreinende kleuter die bij alles wil helpen, liefst van de wal in de sloot.
Pas als het verhaal, hoe klein ook, is geschreven komt het schrijverke tot rust.
Is het onder dak, zoals nu.

3 opmerkingen:

  1. En is inderdaad een leuk schrijfje geworden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slauerhoff voelde zich inderdaad nooit ergens thuis. Het gedicht gaat heel erg over hem zelf. Liever bevoer hij de wereldzeeën dan zich te vestigen.

    BeantwoordenVerwijderen