zondag 22 december 2013

Top 2000 2013

Het lied der achttien doden
Nick en Simon nr: 1722 in 2012
“Vrij”

Ik ben in 1949 geboren en ken de Tweede Wereldoorlog net als andere oorlogen uit verhalen, geschiedenislessen en boeken. Zo heb ik ook het gedicht van Jan Campert geleerd.
Omdat je moet weten dat er mensen zijn die met gevaar voor eigen leven hun nek uitsteken voor anderen. Toen en nu nog steeds. Zoals de jonge mannen en vrouwen op missie.
Mijn kleinkinderen spreekt de Tweede Wereldoorlog niet meer zo aan. Voor hen is het al verre geschiedenis. Daarbij krijgen ze via de media zoveel oorlogen voorgeschoteld dat het, hoewel buiten hun deur, dagelijkse kost lijkt.
Ik hoop dat ze ooit zullen beseffen dat wij hier in Nederland in een gelukkige positie verkeren. Vrede, democratie, vrijheid van godsdienst en meningsuiting. Kunnen uitkomen voor je geaardheid, onderwijs krijgen enz. enz.
Natuurlijk weet ik wel dat er nog veel valt te verbeteren of veranderen,  maar geen Nederlander die in een gammel bootje over de oceaan moet vluchten naar beter oorden of dagelijks onder vuur wordt genomen door landgenoten.
Vrijheid is een groot goed.

2 opmerkingen:

  1. nou en of! (en blij dat jij volhoudt ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk, Ferrara. Iedereen, ook deze generatie moet weten hoe bijzonder vrijheid eigenlijk is. Tegelijkertijd kunnen we hen vertellen dat we vroeger werden bestolen door de Hertog en zijn legertje, later door de koning en zijn soldaten en nu door de politiek. Er verandert niet heel veel in de wereld.
    Ik ben van 1948 en heb nog geen kleinkinderen. Maar als die er ooit komen zou ik ze moeten vertellen dat we op een eiland van welvaart leven en dat het grootste deel van de wereld in armoede en verdriet leeft. Ik denk wel eens: hoe breng ik die boodschap.

    Hoe dan ook: ik wens je een heel fijn Kerstfeest en een gelukkig, gezond, vrij en inspiratievol 2014 toe.

    BeantwoordenVerwijderen