maandag 23 december 2013

Top 2000 2013

Thebe
http://www.koxkollum.nl/gedichten/thebe.htm
Ilse de Lange nr: 1784
"Puzzle me"
http://www.youtube.com/watch?v=aVjb7ye42xE

Als ik begin te lezen ben ik al snel op weg naar het mortuarium van het ziekenhuis waar ik heb gewerkt.
Ik duw een loodzware brancard met daarop een overleden patiƫnt.
Het hele gedicht ademt de sfeer van donkere koude gangen en ruimtes.
Ik kom daar niet van los en beleef opnieuw een aantal anekdotes uit die ziekenhuistijd. Misschien maar eens een schrijven aan wijden, maar niet nu.
Ik besluit de analyse van het gedicht op te zoeken en daarin is sprake van een opgraving van de oude stad.
Nu heb ik een troffeltje en kwastje in mijn handen en sta gebukt over vier schedels.
Ben weer vrijwilliger bij de archeologische dienst en assisteer bij een opgraving in de stad.
Alles wat we vinden en schoonmaken wordt gerubriceerd en daarna wetenschappelijk onderzocht.
Na lang zoeken en luisteren besluit ik tot "Puzzle me" van Ilse de Lange. Past bij de foto en het onderzoek.


2 opmerkingen:

  1. tjonge dat had ik niet achter je gezocht zeg.
    Hierbij wens ik je plezierige kerstdagen toe.
    En tot blogs daarna maar weer
    groetjes van Novelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt ooit eens een foto met scherven als avatar gebruikt.
      Ik herinner me dat ik daar een vraag over heb gesteld toen ik als nieuwkomer in de blogwereld arriveerde. Ik graaf en puzzel niet meer omdat het fysiek dat niet toelaat. 't Was heel leuk om te doen. Zelfs met laarzen aan tot diep in de vette klei scherven opscharrelen.
      Prettige dagen en tot daarna.

      Verwijderen