zondag 29 december 2013

Top 2000 2013

Jonge Sla
Kyteman nr: 148
“Sorry”

Met de dichter van dit gedicht heb ik gewerkt in zijn hoedanigheid als psychiater.
Ik herinner me hem als een rustige, bescheiden en vooral sympathieke man.
Op Google vind ik het laatste interview dat Daan Heerma van Voss voor Vrij Nederland met Rutger Kopland heeft. Het is een ontroerend gesprek. http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Ik-ben-gewoon-uitgeteld.htm
Ergens in dat gesprek zegt de dichter dat hij misselijk is geworden van het gedicht “Jonge Sla” Hij noemt het een niemendalletje. Hij zou het waarschijnlijk niet prettig hebben gevonden dat hij uitgerekend met dit gedicht in de lijst van 30 mooiste gedichten is beland.
Omdat ik geen geschikt nummer kan vinden lijkt “Sorry” van Kyteman wel gepast.

4 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een gedicht dat je mooi behoort te vinden vanwege de bekendheid van de dichter, sorry... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag.
    Toch is het wel een goed voorbeeld van dat poëzie echt overal over kan gaan. Deze lijst is bedoeld voor het onderwijs.
    http://www.dbnl.org/tekst/_tsj001199701_01/_tsj001199701_01_0028.php

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha! Goed om te weten dat hij het een niemendalletje noemde. Ik begreep al nooit wat er zo bijzonder aan was. (En iedereen die het nodig vond bij zijn overlijden dit gedicht aan te halen, eerde hem dus niet, maar gaf hem een goedbedoelde trap na: we weten dat je veel geschreven hebt, maar dit vonden we ECHT goed. Hoop dat hij het kon verdragen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ferrara bedankt voor de link vond het erg ontroerend om dit nog eens te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen