dinsdag 3 december 2013

Top 2000 2013

Wilhelmus

Queen nr: 555
“We are the champion”

Oef, dat is een lastige opgaaf. Wat moet je daar nou van zeggen.
Ja, dat we allemaal toch minstens twee coupletten kennen en dat we die op gezette tijden zingen.
Ik zal ze ooit hebben geleerd op de lagere school. (wie niet?) Toch kan ik me dat niet herinneren terwijl ik nog heel goed weet hoe we andere liedjes uit de bundel “Kun je nog zingen zing dan mee” bijna met de paplepel kregen ingegoten.
Toen ik vandaag het Wilhelmus in de oude versie bekeek moest ik aan Maxima denken.
Ze had dat lied toch maar snel onder de knie. Zou ze meteen al geweten hebben wat ze zong of verging het haar net als ons in de kindertijd. Geen idee wat je uit volle borst stond te zingen op Koninginnedag.
Zo verging het de voetballende jeugd op het pleintje tegenover ons huis denk ik ook. Ik haal dat oude verhaal in het kader van het Wilhelmus nog een keer van stal. Waarschijnlijk zijn sommige voetballers al uitgespeeld bij het Nederlands elftal, maar voor het verhaal maakt dat niet uit. Sven Kramer doet nog volop mee en als alles meezit, zal het Wilhelmus voor hem zeker klinken tijdens de Olympische Spelen.

In de herhaling
Aangepaste versie van “Idool” juni 2011.

Op het pleintje voor ons huis wordt naar hartelust tegen de bal getrapt, de garagedeuren doen daarbij dienst als doel. De ene keer zijn het de broertjes van een paar huizen verder, de andere keer zijn er meer knulletjes verzameld en gaat het er serieus aan toe. Vandaag spelen ze wereldkampioenschap en de idolen worden onderling verdeeld. Het valt me op dat ze allemaal voor Oranjespelers kiezen.
“Ik ben Klaas Jan Huntelaar en ik Wesley Snijder.” De volgende kiest voor Rafaël van der Vaart en zo gaan er meer namen over en weer. Dat wordt dus een wedstrijd tegen elkaar.
Een kniesoor die daarop let.
Het jongste talent in dit gezelschap zegt, als hij eindelijk mag kiezen: “Ik ben Sven Kramer.”
Dit voetballertje begeeft zich op glad ijs en zal snel het onderspit delven. Een speels karakter heeft het duel niet er wordt geschreeuwd, geduwd en getrokken en Sven Kramer verlaat zwaar getackeld, huilend het veld. Hij mag niet meer meedoen. In een echte wedstrijd had dit een rode kaart opgeleverd, maar we spelen hier zonder scheidsrechter en dat er een vrouw op de tribune zit hebben deze voetballers al helemaal niet in de gaten.
Als de wedstrijd ten einde is hebben ze blijkbaar besloten dat ze de beker hebben gewonnen want de hele club stelt zich op voor de garagedeuren en heft ons volkslied aan.
Mocht dit talent doorstoten tot “Oranje” dan kunnen ze in elk geval vier regels van het Wilhelmus meezingen.

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Papagoose, kijk even bij Hella dan weet je meteen alles.
      We lopen ietsje voor de muziek aan, maar zij breit dat recht als de lijst van 2013 uit is. We gebruiken nu nog even 2012.

      Verwijderen