donderdag 5 december 2013

Top 2000 2013

Kinderlijk
http://www.gedichten.nl/nedermap
Eric Clapton nr: 65
“Tears in Heaven”
Eric Clapton schreef dit nummer naar aanleiding van een ongeluk waarbij zijn zoontje overleed.

Constantijntje ‘t zalig kijntje
Cherubijntje, van omhoog
d’ijdelheden hier beneden
uitlacht met een lodderoog

Deze vier regels kan ik na vijftig jaar nog uit het hoofd opzeggen, de rest heb ik moeten opzoeken.
Constantijntje van Joost van den Vondel was een gedicht dat we bij het vak Nederlands moesten leren op de ULO. Ik praat over de jaren zestig van de vorige eeuw. Hoewel de inhoud van het gedicht uiteraard uitvoerig is besproken is de verdrietige inhoud destijds wel een beetje aan me voorbij gegaan. Ik was jong en als een droge spons zoog ik vooral de leuke dingen van het leven op.
Nu, vijftig jaar ouder, is dat anders. In mijn werk en naaste omgeving heb ik, wat betreft verlies en verdriet omtrent het overlijden van kinderen, zowel jong als oud, veel meegemaakt.
Zelf heb ik niet aan de lijve ondervonden wat het betekent om een kind te verliezen.
Naar het, tot in het diepst van je ziel voelen om een deel van jezelf te verliezen, kan ik alleen maar raden.
Constantijntje troost zijn moeder, hij zegt dat hij het goed heeft. Het lijkt mij een uitermate schrale troost.

3 opmerkingen:

  1. ja, past er mooi bij! Ga je ook meedoen Papagoose?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het ook nog (helemaal) uit mijn hoofd! Dat moest vroeger dus deed je dat.

    BeantwoordenVerwijderen